Kvarg – årets trendigaste livsmedel

PUBLICERAD: 20 december 2024
UPPDATERAD: 2 januari
Kvarg har under året blivit så populärt att de största svenska producenterna stundtals inte har kunnat möta efterfrågan. Foto: Arla

Svenska folket har utsett kvarg till årets trendigaste livsmedel 2024. Mejeriprodukten har under året blivit så populär att två av de största svenska producenterna stundtals inte har kunnat möta efterfrågan

Livsmedelsföretagen har via Demoskop frågat 1 008 svenskar vilket livsmedel, mat eller dryck, som varit särskilt trendigt eller aktuellt under 2024.

Den tydliga vinnaren är mejeriprodukten kvarg, som i årets undersökning ökar kraftigt jämfört med 2023. I år angav fem procent kvarg som ”årets trendigaste livsmedel”, jämfört med bara några tiondels procent 2023.

Kvargens ökade popularitet märks tydligt hos producenterna. Både Arla och Skånemejerier uppger att de ska öka kapaciteten för att kunna möta den starka efterfrågan.

– Kvarg är en fantastisk produkt på många sätt, och inte minst lockar den folk som är intresserade av hälsa och träning. Men det räcker nog inte för att förklara den snabbt ökande populariteten. Den avgörande faktorn är sannolikt sociala medier, där kvargen har fått väldigt stor spridning under året, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Svenskt godis trendar i USA
– Om det skulle utses årets trendigaste livsmedel i USA så skulle nog svenskt godis ligga bra till. Det enorma intresset för bland annat Bubs skapades också i sociala medier. Vilket som blir nästa heta livsmedel är svårt att säga, men det vi kan slå fast är att sociala medier kommer fortsätta att ha en stor påverkan på vad vi väljer att äta och dricka.

Andra trendiga livsmedel i årets undersökning är svenskt godis, smaksatta dadlar, nudlar, funktionsdrycker och gurka, framför allt i form av en gurksallad som trendat på TikTok.

Om kvarg
Kvarg är en färskost av surmjölk, koagulerad med mjölksyrabakterier. Kvarg kan användas både i bakning och matlagning, och många äter det till frukost eller mellanmål eftersom det är proteinrikt och fettsnålt. I Sverige lanserades kvarg i handeln av Arla 1985 under varumärkesbenämningen kesella. Sedan dess har kvarg blivit vanligt vid bakning, till exempel av lussekatter. Olika sötade kvargprodukter har också blivit vanliga, smaksatta med bland annat saft, sylt eller vanilj.

Se Livsmedelsföretagens undersökning här

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla

Läs vidare

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi

Handeln tar gemensam ställning för Ukraina

Svensk Handel presenterar det gemensamma initiativet ”Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina”.
ae23b316f250d592_org

Ny partner i FullkornsFrämjandet

Pågen är ny partner i FullkornsFrämjandet, som vill öka kunskapen om och göra det enkelt för fler att äta fullkorn.
Hemma_Grahamsbrod (1)