Kvarg – årets trendigaste livsmedel

PUBLICERAD: 20 december 2024
UPPDATERAD: 2 januari
Kvarg har under året blivit så populärt att de största svenska producenterna stundtals inte har kunnat möta efterfrågan. Foto: Arla

Svenska folket har utsett kvarg till årets trendigaste livsmedel 2024. Mejeriprodukten har under året blivit så populär att två av de största svenska producenterna stundtals inte har kunnat möta efterfrågan

Livsmedelsföretagen har via Demoskop frågat 1 008 svenskar vilket livsmedel, mat eller dryck, som varit särskilt trendigt eller aktuellt under 2024.

Den tydliga vinnaren är mejeriprodukten kvarg, som i årets undersökning ökar kraftigt jämfört med 2023. I år angav fem procent kvarg som ”årets trendigaste livsmedel”, jämfört med bara några tiondels procent 2023.

Kvargens ökade popularitet märks tydligt hos producenterna. Både Arla och Skånemejerier uppger att de ska öka kapaciteten för att kunna möta den starka efterfrågan.

– Kvarg är en fantastisk produkt på många sätt, och inte minst lockar den folk som är intresserade av hälsa och träning. Men det räcker nog inte för att förklara den snabbt ökande populariteten. Den avgörande faktorn är sannolikt sociala medier, där kvargen har fått väldigt stor spridning under året, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Svenskt godis trendar i USA
– Om det skulle utses årets trendigaste livsmedel i USA så skulle nog svenskt godis ligga bra till. Det enorma intresset för bland annat Bubs skapades också i sociala medier. Vilket som blir nästa heta livsmedel är svårt att säga, men det vi kan slå fast är att sociala medier kommer fortsätta att ha en stor påverkan på vad vi väljer att äta och dricka.

Andra trendiga livsmedel i årets undersökning är svenskt godis, smaksatta dadlar, nudlar, funktionsdrycker och gurka, framför allt i form av en gurksallad som trendat på TikTok.

Om kvarg
Kvarg är en färskost av surmjölk, koagulerad med mjölksyrabakterier. Kvarg kan användas både i bakning och matlagning, och många äter det till frukost eller mellanmål eftersom det är proteinrikt och fettsnålt. I Sverige lanserades kvarg i handeln av Arla 1985 under varumärkesbenämningen kesella. Sedan dess har kvarg blivit vanligt vid bakning, till exempel av lussekatter. Olika sötade kvargprodukter har också blivit vanliga, smaksatta med bland annat saft, sylt eller vanilj.

Se Livsmedelsföretagens undersökning här

Läs vidare

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)