Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

PUBLICERAD: 11 december 2024
UPPDATERAD: 11 december
Totalkonsumtionen av fjäderfäkött har mer än fyrdubblats sedan 1980 och låg år 2023 på 23 kilo per person och år. Foto: Pressbild Svensk Fågel

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980 – till 61 liter per person och år. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats. Det visar Jordbruksverkets senaste statistik över livsmedelskonsumtionen och dess näringsinnehåll.

Jordbruksverkets årliga officiella statistik över livsmedelskonsumtionen och dess näringsinnehåll visar bland annat att konsumtionen av konsumtionsmjölk, det vill säga mjölk som säljs till konsument i stället för att användas till andra mejeriprodukter, har mer än halverats sedan 1980 – från 162 liter per person och år 1980, till 61 liter per person och år 2023. Det är en minskning med 1,6 liter per person jämfört med 2022.

Totalkonsumtionen av fjäderfäkött har ökat och mer än fyrdubblats sedan 1980 och låg år 2023 på 23 kilo per person och år. Under samma tid har den totala konsumtionen av kött ökat med 24 procent till 79 kilo per person och år. Det har dock skett en minskning de senaste åren och jämfört med 2022 är fjäderfäkött det enda köttslag där konsumtionen har ökat i stället för minskat.

Mer choklad och konfektyr
Under 2023 konsumerades 82,4 kilo frukt och bär per person i Sverige. Konsumtionen av frukt och bär ökade med 32 procent under perioden 1980-2015, men är nu tillbaka på 1980 års nivå.

Statistiken visar även att direktkonsumtionen av choklad och konfektyrvaror har ökat med 67 procent sedan 1980 och ligger år 2023 på 16 kilo per person och år, vilket är samma nivå som året innan.

Statistiken om näringsinnehållet visar att energitillförseln från protein har ökat sedan 1980, men att ökningen har avstannat de senaste åren. Energitillförseln från kolhydrater ökade fram till 2010 för att sedan minska. Energitillförseln från fett har minskat från år 1980 för att de senaste åren återigen öka något.

Av energitillförseln år 2023 kom:
• 31% från bröd och spannmålsprodukter
• 21% från socker, sirap, choklad- och konfektyrvaror, glass, malt- och läskedrycker, med mera
• 20% från mjölk, mjölkprodukter, ägg och matfett
• 11% från kött och köttvaror

Statistiken om näringsinnehållet baseras på leveranser av livsmedel från producenter till enskilda hushåll och storhushåll och inte på vad som faktiskt äts, då svinn i hushåll och storhushåll inte är avdraget.

Rapporten Livsmedelskonsumtion och näringsinnehåll, uppgifter till och med 2023 finns här

Läs vidare

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc