Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

PUBLICERAD: 11 december 2024
UPPDATERAD: 12 december
Svenska restauranggäster är mer medvetna i sina matval än tidigare och 82 procent uppger att de väljer lunchrestaurang baserat på hälsosamt erbjudande. Det visar rapporten FOOD-Barometer. Foto: Pressbild

Årets FOOD-Barometer, som kartlägger trender och matvanor i 22 länder, visar att fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat – men att få är beredda att betala för merkostnaden.

Rapporten FOOD-Barometer baseras på en undersökning med mer än 50 000 deltagare i 22 länder. I Sverige medverkar över 100 restauranger och 1 000 gäster.

Årets rapport slår bland annat fast att de senaste årens starka hälso- och miljötrend inom den svenska restaurangbranschen fortsätter, samtidigt som näringen pressas av höga inköpspriser och svårflörtade gäster som håller hårt i plånboken. Rapporten visar även att svenska restauranger är bäst på att hantera matsvinn, men att frågan paradoxalt nog engagerar förhållandevis få gäster.

I rapporten kartläggs tre trender:

Stort hälsofokus bland restauranger och gäster i Sverige
82 procent av svenskarna väljer lunchrestaurang baserat på hälsosamt erbjudande. 62 procent av restaurangerna har sett en ökad efterfrågan på nyttigare mat och 55 procent en ökad efterfrågan på veganska alternativ under det senaste året.

Svenskar är priskänsliga – lägger lägst andel av sin budget på mat av samtliga länder
54 procent av restaurangerna har det senaste året haft färre besökare än tidigare. En majoritet av svenskarna är benägna att dra ner på utgifter för restaurangbesök och livsmedel vid hög inflation, samtidigt som de redan lägger minst andel av månadsbudgeten på mat av samtliga länder i undersökningen (en majoritet lägger 20% eller mindre).

Svenska restauranger är ledande inom matsvinnshantering – men säger nej till doggy bags
Åtta av tio restauranger har en tydlig strategi för att minska sitt matsvinn, vilket är bättre än något annat land i undersökningen. Samtidigt säger 17 procent av gästerna att de inte oroas av matsvinn och 33 procent att de inte vill veta hur restaurangerna arbetar med detta. Det gör Sverige unikt i dubbel bemärkelse. När restauranger tillfrågas om sin strategi säger 84 procent att man inte arbetar med doggy bags. När gästerna sedan får frågan om vad man önskar så säger 75 procent att doggy bags är en bra lösning.

– Vi ser att Sverige fortsätter att leda vägen när det gäller ansvarstagande restauranger och medvetna konsumenter. Att många inte verkar oroa sig över matsvinn beror sannolikt på att Sverige ligger långt fram i utvecklingen och att man litar på att restaurangerna redan tar ett stort ansvar. Samtidigt står det klart att svenska restauranger har det kämpigt och behöver allt stöd de kan få. En välmående näring är viktig för den svenska ekonomin och samhällen runt om i landet, säger Hélène Podsadni Nilsson, Managing Director på Edenred, som leder programmet FOOD.

Programmet FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand), som leds av Edenred tillsammans med 18 partners och universitet, har i 15 år arbetat med att främja bättre matvanor på arbetsplatsen. Programmet tar också fram rapporten FOOD-Barometer, som kartlägger trender och människors matvanor.

Läs vidare

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset