Kraftig uppgång för ekologiskt kött

PUBLICERAD: 19 november 2024
UPPDATERAD: 19 november

 

Under tredje kvartalet ökade försäljningen av ekologiskt kött, medan den totala ekoförsäljningen minskade. Foto: Pressbild

Under tredje kvartalet ökade försäljningen av ekologiskt kött med 31,8 procent i värde och med 46,1 procent i volym. Bakom ökningen står bland annat flera priskampanjer. Det visar Svenskt ekoindex.

Det är framför allt nötkött och griskött som har ökat i försäljning. Det innebär att ekologiskt kött under kvartal tre 2024 ökade sin andel av det totala försäljningsvärdet för kött i dagligvaruhandeln från 1,6 procent till 2,0 procent. I och med försäljningsökningen finns det risk för brist på råvara.

– Nu måste priset till bonden upp så att vi inte tappar fler ekobönder. Ekobonden måste få rimligt betalt för det arbete som läggs ner, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Fortsatt trögt i andra kategorier
Kvartal tre visar samtidigt en nedgång för den totala ekoförsäljningen på 2,0 procent jämfört med samma kvartal 2023. Utfallet är ett nettoresultat av förändrade priser och förändrade sålda volymer för olika kategorier av livsmedel, utan tydligt mönster mellan kategorierna. Prisskillnaden mellan ekologiska och konventionella produkter i butik fortsatte att minska. Det är framför allt äggen som minskar i försäljningen. Under samma period 2023 rådde brist på ägg på grund av salmonellautbrott, vilket drev upp försäljningen av ekologiska ägg. Nu minskar den igen, då det finns ett större utbud av ägg på marknaden.

Kvartalsrapporten Svenskt ekoindex utgår från den totala försäljningen av ekologiska livsmedel och alkoholfria drycker i handeln som med viss fördröjning redovisas årsvis av SCB. Förändringarna kvartalsvis beräknas med data från Nielsen och GfK. Rapportarbetet förvaltas av Ekologiska Lantbrukarna, Organic Sweden och Krav i samverkan.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt