
Under tredje kvartalet ökade försäljningen av ekologiskt kött med 31,8 procent i värde och med 46,1 procent i volym. Bakom ökningen står bland annat flera priskampanjer. Det visar Svenskt ekoindex.
Det är framför allt nötkött och griskött som har ökat i försäljning. Det innebär att ekologiskt kött under kvartal tre 2024 ökade sin andel av det totala försäljningsvärdet för kött i dagligvaruhandeln från 1,6 procent till 2,0 procent. I och med försäljningsökningen finns det risk för brist på råvara.
– Nu måste priset till bonden upp så att vi inte tappar fler ekobönder. Ekobonden måste få rimligt betalt för det arbete som läggs ner, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
Fortsatt trögt i andra kategorier
Kvartal tre visar samtidigt en nedgång för den totala ekoförsäljningen på 2,0 procent jämfört med samma kvartal 2023. Utfallet är ett nettoresultat av förändrade priser och förändrade sålda volymer för olika kategorier av livsmedel, utan tydligt mönster mellan kategorierna. Prisskillnaden mellan ekologiska och konventionella produkter i butik fortsatte att minska. Det är framför allt äggen som minskar i försäljningen. Under samma period 2023 rådde brist på ägg på grund av salmonellautbrott, vilket drev upp försäljningen av ekologiska ägg. Nu minskar den igen, då det finns ett större utbud av ägg på marknaden.
Kvartalsrapporten Svenskt ekoindex utgår från den totala försäljningen av ekologiska livsmedel och alkoholfria drycker i handeln som med viss fördröjning redovisas årsvis av SCB. Förändringarna kvartalsvis beräknas med data från Nielsen och GfK. Rapportarbetet förvaltas av Ekologiska Lantbrukarna, Organic Sweden och Krav i samverkan.