Ica och Apotek Hjärtat bidrar till cancerforskning

PUBLICERAD: 6 november 2024
UPPDATERAD: 6 november
– Jag känner stor tacksamhet över det engagemang som Ica-butikerna och deras kunder visat i samband med årets Rosa Bandet-kampanj, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige. Foto: Jessica Gow TT

Ica-butikerna och Apotek Hjärtat har tillsammans med kunderna samlat in 50 miljoner kronor i år till svensk cancerforskning i samband med Cancerfondens årliga Rosa Bandet-kampanj. Sedan starten 2003 har Ica och Apotek Hjärtat bidragit med totalt 620 miljoner insamlade kronor till forskningen.

Under årets Rosa Bandet-kampanj har Ica och Apotek Hjärtat samlat in pengar genom försäljning av rosa band och armband samt ”rosa produkter”. För varje såld produkt har Ica skänkt mellan 50 öre och 10 kronor till Cancerfonden, medan Apotek Hjärtat har bidragit med fem kronor per såld produkt ur det rosa sortimentet.

Under kampanjen samlade Ica in 39,6 miljoner kronor och Apotek Hjärtat 10,4 miljoner kronor.

− Jag känner stor tacksamhet över det engagemang som Ica-butikerna och deras kunder visat i samband med årets Rosa Bandet-kampanj. Tillsammans bidrar vi till livsviktig cancerforskning och visar att varje liten insats kan göra stor skillnad, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige.

”Rosa stordåd”
Apotek Hjärtats kunder har även haft möjlighet att skänka pengar i samband med köp på apoteken.

– Än en gång har våra apotek lyckats engagera kunderna, och varandra, till rosa stordåd. Vi ser resultatet av forskningen varje dag, i kontakten med människor som får del av nya, effektiva behandlingar, och det är fint att tänka att det vi bidrog med denna oktober kan komma tillbaka som nya läkemedel om några år. Jag är så stolt över varje kundmöte, varje band och varje krona, säger Monika Magnusson, vd för Apotek Hjärtat.

Insamlingen från Rosa Bandet-kampanjen går till den främsta cancerforskningen i Sverige, som väljs ut av Cancerfondens forskningsnämnd.

Läs vidare

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Han är Smaksäkrast i livsmedelsbranschen

Sebastian Johansson, sensorikansvarig på Dagab, tog hem vinsten när den nya sensoriktävlingen Smaksäkrast avgjordes för första gången.
sebastian-_smaksakrast

Folkhälsa och svenska råvaror i fokus på årets Nobelmeny

2024 års Nobelmeny står med fötterna djupt i den svenska myllan. Kocken Jessie Sommarström överraskar med en lyxig fullkornsgröt av kornbulgur.
Mynewsdesk Jessie Sommarström

Senaste nytt

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Han är Smaksäkrast i livsmedelsbranschen

Sebastian Johansson, sensorikansvarig på Dagab, tog hem vinsten när den nya sensoriktävlingen Smaksäkrast avgjordes för första gången.
sebastian-_smaksakrast

Folkhälsa och svenska råvaror i fokus på årets Nobelmeny

2024 års Nobelmeny står med fötterna djupt i den svenska myllan. Kocken Jessie Sommarström överraskar med en lyxig fullkornsgröt av kornbulgur.
Mynewsdesk Jessie Sommarström