Estrella vill bryta ensamheten under julen

PUBLICERAD: 5 november 2024
UPPDATERAD: 5 november
En del av försäljningen av Estrellas Julostchips och JulhjärtanCream Cheese går i år till Minds arbete med att stötta människor i kris. Foto: Pressbild

Estrella har valt att låta en del av försäljningen av årets julsnacks gå till den ideella organisationen Minds arbete med att stötta människor i kris.

Tiden kring jul kan vara speciellt tung för många som är ofrivilligt ensamma och saknar någon att prata med. För att belysa detta, bryta tystnaden och göra skillnad låter Estrella en del av intäkterna från årets julsnacks gå till den ideella organisation Mind, som arbetar för psykisk hälsa. Samarbetet syftar till att bidra till Minds arbete med att erbjuda medmänskligt stöd för människor i kris.

– Det är lätt att som varumärke endast lyfta allt det härliga med julen och snacks som något kopplat till endast glädje och festligheter. Men vi vill även lyfta vikten av att prata med varandra, så att fler kan få stöd och njuta av livets alla stunder. Mind gör ett otroligt värdefullt arbete för dem som har det tufft och för anhöriga – och det känns väldigt bra att bidra till det, säger Jenny Lagergren, hållbarhetsansvarig på Estrella.

Varje påse Julostchips och Julhjärtan bidrar
För varje såld påse av årets tillfälliga julsnacks från Estrella – Julostchips och nyheten Julhjärtan Cream Cheese – går cirka 20 öre till Minds verksamhet.

Utöver donationerna kommer Estrella och Mind att tillsammans driva aktiviteter för att uppmuntra till samtal om psykisk hälsa. På sociala medier kommer Estrella bland annat att publicera Minds klassiska ”varmpratskort” – frågor och samtalsämnen som syftar till att skapa djupare, mer meningsfulla samtal.

Medmänskligt stöd
Förutom kunskapsspridning och påverkansarbete driver Mind även fyra stödlinjer, som bemannas av volontärer som erbjuder medmänskligt stöd till människor i kris.

– Samarbetet med Estrella ger oss möjlighet att nå ut till fler människor. Intäkterna från Estrellas försäljning av Julostchips och Julhjärtan använder vi för att erbjuda fler personer medmänskligt stöd, säger Rickard Bracken, generalsekreterare på Mind.

Mer information om kampanjen finns här

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål