Måltidskasseföretaget HelloFresh har minskat sitt svinn i Sverige till fem procent. Genom dataanalyser, engagerade medarbetare och ett nära partnerskap med den sociala matbutikskedjan Matmissionen doneras 95 procent av all överbliven mat.
HelloFresh har avsevärt minskat sitt matsvinn från distributionscentret i Bjuv. Genom ett nära samarbete med Matmissionen doneras nu 95 procent av all överbliven mat, vilket motsvarar över 700 000 måltider under 2024. De sista procenten består av mat som inte är lämplig för mänsklig konsumtion.
Maten går till Matmissonens sociala matbutikskoncept, men också till verksamheter över hela landet som lagar och serverar mat till andra utsatta målgrupper, exempelvis människor i hemlöshet.
– Sannolikt kommer inget företag inom livsmedels- och dagligvarubranschen helt kunna radera sitt svinn, men det måste vara ambitionen. För oss är det självklart att all ätbar mat ska komma till användning och vi hoppas att fler i livsmedelsbranschen vill ta efter. Vårt nära samarbete med Matmissionen handlar inte bara om att minska vårt svinn. Vi vill också ge utsatta människor i Sverige möjlighet att äta färsk och näringsrik mat, säger Kristian Hald, vd för HelloFresh i Norden.
Engagerade medarbetare och dataanalyser
HelloFresh har tillsatt medarbetare på distributionscentret som har till uppgift att minska matsvinnet och skapa partnerskap för att kunna donera överbliven mat. Genom dataanalyser av lagerhållning, inköp och receptplanering identifieras varor som närmar sig utgångsdatum. Matmissionen kontaktas och stora volymer kan hämtas direkt för att sedan distribueras vidare till sociala matbutiker och andra verksamheter.
– Brist på matdonationer begränsar oss från att öppna fler butiker, så HelloFreshs donationer har en enorm betydelse för oss. De gör det möjligt för oss att erbjuda näringsrik mat, något som många tyvärr tvingats välja bort i tider som dessa. Med fler donationer i HelloFresh storlek skulle vi kunna öppna fler butiker, på fler platser i landet vilket skulle ge fler människor i ekonomisk utsatthet möjligheten att handla bra mat till sig själva och sin familj, säger Simon Stegrud, partneransvarig på Matmissionen.