Ica fortsätter lyckad nudging-kampanj

PUBLICERAD: 31 oktober 2024
UPPDATERAD: 31 oktober
Nudging i butik. Foto: Organic Sweden

För tredje året i rad deltar Ica i nudging-projektet ”Handla ekologiskt”, som ska inspirera kunderna att välja ekologiska produkter. Årets kampanj bygger vidare på förra årets nudging-pilot, där innovativa metoder och butiksexperiment ledde till en betydande ökning i försäljningen av ekologiska produkter.

Inom projektet ”Handla ekologiskt” utvecklas innovativa metoder som ska hjälpa matbutiker att lyfta fram ekologiska produkter och öka deras synlighet på kreativa sätt. Årets kampanj syftar till att komma närmare konsumenten och visa hur ekologiska val påverkar dem.

– Inom ramen för nudging-kampanjen genomförs butiksexperiment av beteendevetare, där små justeringar i och runt hyllorna har visat sig leda till en markant ökning i försäljningen av ekologiska produkter. Dessa experiment har tidigare visat starka resultat och vi har goda förhoppningar om att årets kampanj kommer att inspirera ännu fler att välja hållbara alternativ, säger Maria Gustavsson, innovation manager på Ica Sverige.

Skyltas upp i hundratals butiker och online
Under kampanjen kommer ett hundratal Ica-butiker att skyltas upp med ett bredare kampanjmaterial. Kampanjen kommer även att lanseras online, där bland annat kampanjbudskap och produktbudskap kommer att testas. Därtill kommer butiksexperiment att genomföras i sex butiker.

Resultat och lärdomar från årets kampanj och experiment kommer att presenteras i en rapport som publiceras i januari 2025.

– Det blir spännande att se hur årets budskap landar hos konsumenterna. Vi brukar prata om hur ekologiskt är positivt för djuren, naturen och vår planet, men den här gången har vi ett fokus som ligger närmare konsumenten. Vi använder också ett nytt formspråk och färgsprakande kampanjenheter som det blir roligt att testa både i butik och i sociala medier, säger Marika Berglind Ekman, projektledare på Organic Sweden.

Treårigt projekt
”Handla ekologiskt” är ett treårigt (2022-2024) projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Projektet drivs av Organic Sweden tillsammans med Ica Sverige, Arla Foods, Dava Foods, Munkagrodden, Scan och Saltå Kvarn samt med hjälp av nudgingbyrån Beteendelabbet och reklambyrån Garbergs.

Projektet har också en internationell del, där Organic Sweden samverkar med de ekologiska branschorganisationerna Bionext i Nederländerna, BioForum i Belgien och Pro Luomu i Finland, för att lära av varandras nudging-experiment. Projektet finansieras till stor del av EU.

Läs vidare

Snabb infrysning för bättre smak och näring

Finska livsmedelsföretaget Apetit tar en ny position på den svenska marknaden med rekordsnabbt infrysta finska ärtor.
apetit

Fodertillskott till kor ska minska ostens klimatpåverkan

Volta Greentech, Gäsene Mejeri och Axfood har inlett ett samarbete för att minska klimatpåverkan från Garants hushållsost.
metanmätare

Tekniker för hållbar stadsodling testas i nytt projekt

IVL Svenska Miljöinstitutet och KTH Food ska testa innovativa tekniker för stadsodling i samarbete med restaurang Urban Deli i Stockholm.
odling Urban Deli

Paul Svensson vinner det första Cajsa Warg-priset

Kocken och krögaren Paul Svensson vinner Cajsa Warg-priset och 100 000 kronor för sin kokbok Frukt & Bär A-Ö.
Cajsa-Priset-72ppi-087

Senaste nytt

Snabb infrysning för bättre smak och näring

Finska livsmedelsföretaget Apetit tar en ny position på den svenska marknaden med rekordsnabbt infrysta finska ärtor.
apetit

Fodertillskott till kor ska minska ostens klimatpåverkan

Volta Greentech, Gäsene Mejeri och Axfood har inlett ett samarbete för att minska klimatpåverkan från Garants hushållsost.
metanmätare

Tekniker för hållbar stadsodling testas i nytt projekt

IVL Svenska Miljöinstitutet och KTH Food ska testa innovativa tekniker för stadsodling i samarbete med restaurang Urban Deli i Stockholm.
odling Urban Deli

Paul Svensson vinner det första Cajsa Warg-priset

Kocken och krögaren Paul Svensson vinner Cajsa Warg-priset och 100 000 kronor för sin kokbok Frukt & Bär A-Ö.
Cajsa-Priset-72ppi-087