För tredje året i rad deltar Ica i nudging-projektet ”Handla ekologiskt”, som ska inspirera kunderna att välja ekologiska produkter. Årets kampanj bygger vidare på förra årets nudging-pilot, där innovativa metoder och butiksexperiment ledde till en betydande ökning i försäljningen av ekologiska produkter.
Inom projektet ”Handla ekologiskt” utvecklas innovativa metoder som ska hjälpa matbutiker att lyfta fram ekologiska produkter och öka deras synlighet på kreativa sätt. Årets kampanj syftar till att komma närmare konsumenten och visa hur ekologiska val påverkar dem.
– Inom ramen för nudging-kampanjen genomförs butiksexperiment av beteendevetare, där små justeringar i och runt hyllorna har visat sig leda till en markant ökning i försäljningen av ekologiska produkter. Dessa experiment har tidigare visat starka resultat och vi har goda förhoppningar om att årets kampanj kommer att inspirera ännu fler att välja hållbara alternativ, säger Maria Gustavsson, innovation manager på Ica Sverige.
Skyltas upp i hundratals butiker och online
Under kampanjen kommer ett hundratal Ica-butiker att skyltas upp med ett bredare kampanjmaterial. Kampanjen kommer även att lanseras online, där bland annat kampanjbudskap och produktbudskap kommer att testas. Därtill kommer butiksexperiment att genomföras i sex butiker.
Resultat och lärdomar från årets kampanj och experiment kommer att presenteras i en rapport som publiceras i januari 2025.
– Det blir spännande att se hur årets budskap landar hos konsumenterna. Vi brukar prata om hur ekologiskt är positivt för djuren, naturen och vår planet, men den här gången har vi ett fokus som ligger närmare konsumenten. Vi använder också ett nytt formspråk och färgsprakande kampanjenheter som det blir roligt att testa både i butik och i sociala medier, säger Marika Berglind Ekman, projektledare på Organic Sweden.
Treårigt projekt
”Handla ekologiskt” är ett treårigt (2022-2024) projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Projektet drivs av Organic Sweden tillsammans med Ica Sverige, Arla Foods, Dava Foods, Munkagrodden, Scan och Saltå Kvarn samt med hjälp av nudgingbyrån Beteendelabbet och reklambyrån Garbergs.
Projektet har också en internationell del, där Organic Sweden samverkar med de ekologiska branschorganisationerna Bionext i Nederländerna, BioForum i Belgien och Pro Luomu i Finland, för att lära av varandras nudging-experiment. Projektet finansieras till stor del av EU.