
Maria Alexandersson har anställts som projektledare för FullkornsFrämjandet med uppdraget att öka svenskarnas konsumtion av fullkorn. Organisationen utgår från ett samarbete mellan cirka 20 partner inom näringsliv, akademi, myndigheter, offentlig måltidsverksamhet och civilsamhällesorganisationer.
FullkorsFrämjandets tydliga målsättning är att öka fullkornskonsumtionen, vilket man gör i nära samverkan med EU-projektet SWITCH. Svenskarna äter för lite fullkorn samtidigt som det förebygger hjärt- och kärlsjukdom, diabetes typ2 och tarm- och ändtarmscancer mest av alla kostfaktorer.
– Det är väldigt meningsfullt att få hugga tag i något som har så stor positiv betydelse för så mångas hälsa, säger Maria Alexandersson, projektledare för FullkorsFrämjandet sedan 1 oktober.
Hon har tidigare haft roller inom kommunikation, marknadsföring och projektledning på bland annat Fria Bröd och Orkla.
Verksamheten har flera ben, där kommunikationsinsatser, som seminarier, sociala medieinsatser och samarbete med hälsoprofessioner är viktiga instrument för att nå målen. Att verka för att FullkornsFrämjandet får fler aktörer är ett annat.
– Att näringslivet tillsammans med akademi, myndigheter, offentlig måltidsverksamhet och civilsamhällesorganisationer jobbar gemensamt för att förbättra folkhälsan genom mer fullkorn i maten kommer verkligen att kunna göra skillnad. Att fler äter fullkorn gynnar folkhälsan och är helt i linje med kostråden, säger Britta Ekman, enhetschef på Enheten för hållbar livsmedelskonsumtion på Livsmedelsverket.
FullkornsFrämjandet har sin bas på den nybildade innovationshubben GoCo Health Innovation City i Mölndal/Göteborg som leds genom EU-projektet SWITCH. Ambitionen är att skapa ett kluster för hälsa i världsklass.
Affärsmässiga fördelar med ökat fullkornsintag
I Danmark har fullkornsintaget mer än fördubblats sedan 2007, då den danska motsvarigheten Fuldkornspartnerskabet startade. Samtidigt kan man se att ett ökat fullkornsintag har gett företag affärsmässiga fördelar.
– Fullkorn är fantastiskt med fördelar som bättre folkhälsa och miljövänligare mat, vilket medför intressanta möjligheter för företagen, säger Karin Jonsson, hållbarhetschef för Pauligs produktportfölj.
– Att stötta FullkornsFrämjandet är ett konkret sätt att bidra till bättre folkhälsa i sitt hållbarhetsarbete, utanför den företagsspecifika agendan. Vi både hoppas och räknar med att fler aktörer från olika håll väljer att gå med i denna satsning.
De partner som ingår i FullkornsFrämjandet är: Cancerfonden, Chalmers tekniska högskola, Dietisternas Riksförbund, Fazer, Hjärt-Lungfonden, Göteborgs Stad, Lantmännen, Leksands Knäckebröd, Livsmedelsföretagen, Livsmedelsverket, Nestlé, Paulig, Polarbröd, Sveriges bagare & konditorer/Brödinstitutet, Sveriges bagerileverantörers förening, Svensk Dagligvaruhandel samt Wasa Barilla.