Kvinnor i Sverige äter korv oftare än tidigare

PUBLICERAD: 22 oktober 2024
UPPDATERAD: 24 oktober
För fjärde året i rad presenterar Circle K sin kartläggning av svenskarnas korvvanor och preferenser. Foto: Pressbild

För fjärde året i rad presenterar Circle K sin kartläggning av svenskarnas korvvanor och preferenser. Årets upplaga av Korvkartan visar att korvkonsumtionen minskar sett till antalet korvar, men att korv äts oftare än tidigare år. Detta gäller särskilt kvinnor. Dessutom framkommer att de som kör på diesel eller el äter mer korv än bensin- och hybridförarna.

Svenska folket äter i snitt 47 korvar per år, en minskning mot såväl 2023 som 2022, där snittet har legat på 49. Däremot äter vi korv oftare än tidigare och det är framför allt kvinnornas förtjänst. I år uppger varannan kvinna att de äter korv ”ett par gånger i månaden” jämfört med 46 procent 2023 och 45 procent 2022. För männen är motsvarande siffror 53 procent 2024, 51 procent 2023 och 52 procent 2022.

Chorizon kvar i topp
Chorizon är fortfarande den populäraste korven – 43 procent har den som favorit – medan den vanliga grillkorven, som kommer på andra plats, är favorit hos 42 procent
Svenskarnas korvvanor och preferenser skiljer sig som vanligt mycket runt om i landet och i årets Korvkarta finns stora lokala förändringar. I år är det invånarna i Gävleborg som är landets stora korvfantaster där hela 79 procent äter korv minst en gång i månaden och får i snitt i sig 56 korvar per år. Störst och tydligast lyft syns hos kvinnorna i Södermanland, där 63 procent i år uppger att man äter korv ”ett par gånger i månaden”, en siffra som förra året låg på 37 procent.
På Gotland har den vegetariska korven gjort ett rejält lyft under året. Hela 22 procent uppger att den vegetariska/veganska korven är deras favorit, att jämföra med riksgenomsnittet på 7 procent.
Precis som tidigare år är senap fortsatt det viktigaste tillbehöret på korven, följt av ketchup och rostad lök.

Opelförare äter mest korv
I årets upplaga av korvkartan har det även gjorts en djupdykning i hur korvvanorna skiljer sig åt beroende på vilket bilmärke man kör. Statistiken visar att de som äter korv oftast kör en Opel följt av BMW och Saab på en delad andraplats. Däremot antyder siffrorna att Polestar-förarna äter avsevärt mer korv än övriga, hela 69 korvar per år att jämföra med genomsnittliga 47. Tesla-ägarna har den största andelen (12 %) som uppger att de aldrig äter korv. Siffror visar också att de som kör dieseldriven eller ren elbil tycks äta korv såväl mer som oftare jämfört med bensin- och hybridförare.
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 4-11 september 2024. Totalt intervjuades 3081 personer i åldern 16-79 år.

Läs vidare

150 förslag på regelförenklingar

Livsmedelsverket har fått in 150 förslag på regelförenklingar från livsmedelsföretag och branschorganisationer.
scan-slaktare2-text1

Foodoras robotleveranser har startat i Stockholm

Nu är foodoras robotleveranser i gång i Stockholm genom ett partnerskap med Starship Technologies.
foodorarobotar3

Carlsberg Sverige rekryterar till ledningsgruppen

Monika Nowak har tillträtt som Vice President On Trade på Carlsberg Sverige. Hon kommer närmast från Arla.
Carlsberg Monika feb 25 LR foto Maria Cruseman-6_PM (kopia)

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Senaste nytt

150 förslag på regelförenklingar

Livsmedelsverket har fått in 150 förslag på regelförenklingar från livsmedelsföretag och branschorganisationer.
scan-slaktare2-text1

Krav-märkt chark från Smak av Svea

Protos lanserar Krav-märkt smörgåsmat och bacon från utegrisar under varumärket Smak av Svea.
Sammanställning SaS grisprodukter (1200 x 750 px) högupplöst

Foodoras robotleveranser har startat i Stockholm

Nu är foodoras robotleveranser i gång i Stockholm genom ett partnerskap med Starship Technologies.
foodorarobotar3

Carlsberg Sverige rekryterar till ledningsgruppen

Monika Nowak har tillträtt som Vice President On Trade på Carlsberg Sverige. Hon kommer närmast från Arla.
Carlsberg Monika feb 25 LR foto Maria Cruseman-6_PM (kopia)