Humlan vinner Go Organic Award 2024

PUBLICERAD: 11 oktober 2024
UPPDATERAD: 11 oktober
Emma Rung, vd på Krav, och Sanna Spjut, Customer Development Manager på Arla vid prisutdelningen på Nordic Organic Food Fair i Stockholm. Foto: Pressbild

Det blev Arlas Humlan-serie, med Krav-märkt ost, riven ost och mjölk, som blev årets vinnare av Kravs nya produktpris Go Organic Award. Prisutdelningen ägde rum under ekomässan Nordic Organic Food Fair i Stockholm den 10 oktober.

Priset Go Organic Award delas ut till nya Krav-märkta produkter som har funnits på marknaden i högst två år eller till ett förnyat sortiment som speglar rådande trender.

– Vi är otroligt stolta över att kunna ge priset till Arlas Humlan, en serie som verkligen har lyckats göra Krav-märkta vardagsprodukter mer tillgängliga för svenska hushåll. Det är ett viktigt steg för att göra Krav till en märkning för alla, och för fler humlor och bin, säger Emma Rung, vd på Krav.

Juryns motivering:
”Med Arlas nya Krav-märkta serie Humlan är det lättare för fler att välja Krav-märkt. Arla visar hur viktig humlan och den biologiska mångfalden är. Konsumenterna väljer Humlan och hjälper både naturen och sig själva. Bin, humlor och andra pollinerare är avgörande för vår matproduktion och den biologiska mångfalden. Humlan-serien är prisvärda familjefavoriter och finns nu som Krav-märkt ost, riven ost och mjölk.”

– Med Familjefavoriter Humlan vill Arla göra det ekologiska valet enkelt. Genom varumärket demokratiserar vi ekologiska produkter och gör dem till ett gångbart alternativ för familjehushåll genom att erbjuda prisvärt ekologiskt och goda produkter med bra kvalité, produkter att använda till vardags, säger Sanna Spjut, Customer Development Manager på Arla.

Utöver Humlan var även Oatlys iKaffe havredryck och Arvid Nordquists Nordic Light kaffe nominerade till priset, som delades ut för första gången.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland