Dave & Jon’s Dadlar är Årets Dagligvara 2024

PUBLICERAD: 10 oktober 2024
UPPDATERAD: 10 oktober
David Orang, vd på Famora Foods, tog emot priset för Årets Dagligvara 2024. Foto: Pressbild

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som har haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Priset går i år till Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods.

Dave & Jon’s Dadlar finns i ett flertal populära smaker, som saltlakrits, chokladboll och sour cola.

– Dave & Jon’s Dadlar har lyckats ompositionera en så traditionell produkt som dadlar. Vem hade kunnat tro att dadlar skulle kunna konkurrera med chokladbollar och surisar. Det växande sortimentet syns överallt och juryn har imponerats av produktens snabba distributionsuppbyggnad. Detta är ett fantastiskt exempel på innovation och nytänkande, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.

Förutom äran, kommer dagligvaruhandelsaktörerna att ge Dave & Jon’s Dadlar exponering i de egna kanalerna genom Handelns pris. Dessutom får Famora Foods 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.

– Det är en otroligt stor ära att få ta emot priset för Årets Dagligvara. Det gör oss ännu mer motiverade att utveckla nya och innovativa produkter som kan ta marknaden med storm. Tusen tack från hela teamet på Famora Foods, säger David Orang, vd på Famora Foods.

Priset Årets Dagligvara delas ut till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling i sin kategori och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Samarbetspartner är NielsenIQ som bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ och en student från Handelshögskolan i Stockholm. Juryn ansvarar för att nominera de tre produkter som presterat bäst sedan lansering under 2022. Därefter har en digital omröstning genomförts där medlemmar hos DLF och Svensk Dagligvaruhandel deltagit. Priset har delats ut sedan 2006.

Läs mer om hur Dave & Jon’s Dadlar klarade kriterierna för att bli nominerad till priset och juryns motivering till nomineringen här

Läs vidare

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden