Många använder sina sinnen – ändå slängs mycket mat

PUBLICERAD: 1 oktober 2024
UPPDATERAD: 1 oktober
Livsmedelsverket har frågat konsumenter om de känner sig trygga med att använda sina sinnen, framför allt sin näsa för att avgöra om maten går att äta efter bäst före-dagen. Foto: Pressbild Livsmedelsverket

Närmare 7 av 10 konsumenter känner sig mycket trygga med att använda sina sinnen för att avgöra om maten går att äta efter bäst före-dagen, enligt en ny undersökning från Livsmedelsverket. Ändå slängs det mycket mat i hushållen.

Regeringen har beslutat att Sveriges matsvinn ska minska enligt målen i Agenda 2030 – och för att nå målen behöver takten öka. För att minska matsvinnet är det viktigt att konsumenterna förstår vad bäst före-datum innebär, och i en tidigare undersökning uppgav 8 av 10 att de gör det.

För att ta reda på om konsumenterna också använder sina sinnen för att avgöra om maten går att äta har Livsmedelsverket frågat konsumenter om de känner sig trygga med att använda sina sinnen, framför allt sin näsa, för att bättre förstå hur detta påverkar vanor och matsvinn.

I undersökningen uppgav 69 procent av konsumenterna att de kände sig mycket trygga att använda sina sinnen för att avgöra om maten går att äta efter att bäst före-dagen har passerat. 89 procent svarade att de kände sig ganska eller mycket trygga.

– Det är positiva siffror, men ändå ser vi att mycket mat slängs i onödan. Om konsumenterna verkligen använder sina sinnen så som de svarar i denna undersökning borde matsvinnet kunnat minska ytterligare. Om vi fortsätter att träna våra sinnen och äta med näsan så kommer det att leda till att vi tar vara på maten bättre, säger Karin Fritz, matsvinnsexpert på Livsmedelsverket.

Störst kunskapsluckor hos yngre
Det finns en del skillnader mellan olika grupper. De äldre åldersgrupperna, 50 år och äldre, smakar i högre utsträckning än yngre på maten för att avgöra om den går att äta även efter att bäst före-datumet passerat. Åldersgruppen 65-84 sparar i högre utsträckning än övriga åldersgruppen mat genom att frysa in den.

Dessa insikter går i linje med tidigare undersökningar, där en del kunskapsluckor varit mer framträdande bland yngre åldersgrupper.

Ett sätt att skapa förutsättningar för ett minskat matsvinn är kunskap, både i konsumentledet och i andra delar av kedjan.

– Våra undersökningar visar att det finns kunskapsluckor, och mest tydligt är det bland de yngre målgrupperna. Jag är övertygad om att självsäkra och kunniga konsumenter har bättre förutsättningar att minska sitt eget matsvinn, säger Karin Fritz.

Livsmedelsverkets rapport om hushållens kostnader för matsvinnet finns här
Läs mer om matsvinn här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland