En havredryck, ett mejerikoncept och ett kaffe har nominerats till Kravs produktpris Go Organic Award. Vinnaren presenteras den 10 oktober på Nordic Organic Food Fair i Stockholm.
Kravs nyinstiftade pris Go Organic Award är första hand är tänkt för nya produkter. De ska ha funnits på marknaden i högst två år, men det kan också röra sig om sortiment eller koncept som förnyas utifrån trender på marknaden. Det är meriterande om produkten är Krav-märkt eller konceptet Krav-certifierat. Vinnaren ska vara en produkt som inspirerar konsumenter till att köpa mer ekologiska varor. Det ska gå att köpa produkten i matbutiker, nätbutiker eller så ska den finnas inom offentlig sektor. Det är viktigt att den ska vara en representant för varor som breddar det ekologiska sortimentet till att vara tillgängligt för alla.
– Vi behöver fler Krav-märkta produkter på butikshyllorna och ett ökat utbud av vardagsvaror. Här är tre fantastiska produkter som driver ekologisk utveckling framåt, säger Emma Rung, vd på Krav.
Nomineringarna lyder:
Oatly iKaffe havredryck från Oatly
”Efterfrågan på en Krav-märkt ekologisk barista havredryck har varit stor, eftersom det är en storfavorit både hos det svenska folket och professionella baristor. Med lanseringen av Oatly iKaffe Ekologisk breddas både Oatly:s ekologiska havredryckssortiment och produktserien iKaffe som är särskilt anpassad för kaffedrycker. Oatly iKaffe Ekologisk är Krav-märkt och tillverkad på svensk havre. Drycken har en krämig smak och utmärkta egenskaper för att skumma”.
Humlan-serien (ost, riven ost och mjölk) från Arla
”Med Arlas nya Krav-märkta serie Humlan gör man det lättare för fler att välja Krav-märkt. Arla visar hur viktig humlan och den biologiska mångfalden är. När konsumenterna väljer Humlan hjälper de både naturen och sig själva. Bin, humlor och andra pollinerare är avgörande för vår matproduktion och den biologiska mångfalden. Humlan-serien är prisvärda familjefavoriter och nu finns både Krav-märkt ost, riven ost och mjölk.”
Nordic Light kaffe från Arvid Nordquist (för kontor och restauranger)
”Med sitt nya eleganta kaffe Nordic Light för den professionella marknaden har Arvid Nordquist förstått trenden och intresset för ljusrostat i Sverige. Med inspiration från Norge och Finland har man lanserat Nordic Light för Out of Home. Den Krav-märkta nyheten består av 100 procent ekologiska arabicabönor och finns som hela bönor samt malda bönor. Kaffet är tillgängligt i hela Norden.”