Utbredd oro för svensk livsmedelsförsörjning

PUBLICERAD: 24 september 2024
UPPDATERAD: 24 september
– Den svenska livsmedelsproduktionen har stora möjligheter att förse oss med näringsrik mat, säger Cecilia von Perglas, vd på Skånemejerier.

Var tredje svensk oroar sig för att det skulle kunna bli livsmedelsbrist i Sverige i framtiden. Hälften av svenskarna har även lågt förtroende för svensk livsmedelsförsörjning. Det visar en undersökning på uppdrag av Skånemejerier.

Sifo-undersökningen, som Verian har genomfört på uppdrag av Skånemejerier, visar att 34 procent av svenskarna upplever en oro för en eventuell framtida livsmedelsbrist i Sverige. Varannan svensk har även lågt förtroende för att Sveriges livsmedelsproduktion kan förse hela befolkningen med mat i framtiden.

– Det är såklart tråkigt att förtroendet är lågt för den svenska livsmedelsförsörjningen. Särskilt i tider av osäkerhet är det viktigare än någonsin att inse dess betydelse för vårt lands beredskap och dess potential att bidra till den gröna omställningen, säger Cecilia von Perglas, vd på Skånemejerier.

Hon menar att den svenska livsmedelsproduktionen har stora möjligheter att förse Sveriges befolkning med näringsrik mat.

– Genom att till exempel konsumera produkter från våra svenska mjölkbönder skapar vi inte bara förutsättningar för ett livskraftigt svenskt lantbruk, utan även för en framtida livsmedelsberedskap av näringsrika livsmedel som främjar en god hälsa.

Brist på kunskap kan minska förtroendet
Enligt undersökningen framkommer det att 52 procent har liten kunskap om livsmedelsproduktionen. Siffran ökar bland unga vuxna i åldern 18-29 år (60 procent).

– Det kan finnas ett samband mellan okunskapen, det låga förtroendet och oron. Vi behöver fortsätta att öka förståelsen för den svenska livsmedelsproduktionens stora framtida potential, inte bara vad gäller att förse oss med hälsosam mat, utan även de många mervärden den medför. Den svenska mejerinäringen medför till exempel ett stort hänsynstagande till miljön, en världsledande djuromsorg och arbetstillfällen lokalt, säger Cecilia von Perglas.

Undersökningen bygger på 1008 intervjuer som genomfördes 20-26 juni 2024.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland