Rekordsommar för alkoholfri öl

PUBLICERAD: 10 september 2024
UPPDATERAD: 11 september
Under perioden juni till augusti 2024 såldes det närmare fyra miljoner liter av Carlsberg Sveriges alkoholfria öl i dagligvaruhandeln. Foto: Pressbild

Under årets sommar såldes det mer alkoholfri öl än någonsin i dagligvaruhandeln. Det visar färska siffror från Carlsberg Sverige.

Svenskarna dricker alkoholfri öl som aldrig förr. Under de senaste tio åren har försäljningen gått upp med mer än 750 procent enligt branschorganisationen Sveriges Bryggerier och sommaren 2024 blev inget undantag, trots en regnig julimånad på många håll.

– Alkoholfri öl är det snabbast växande segmentet på ölmarknaden och trenden växer sig allt starkare. Vi är väldigt glada över att allt fler upptäcker våra alkoholfria alternativ. Vår passion ligger i ölet, inte i alkoholen, och det är viktigt för oss att erbjuda smakrika drycker som passar vid alla tillfällen, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige.

Carlsberg Sverige introducerade sin första alkoholfria öl i Sverige 2006 och har i dag en marknadsandel på 54 procent inom segmentet, med 16 olika alkoholfria ölsorter i sitt sortiment. Storsäljaren är fortfarande Carlsberg Alcohol Free som står för 25 procent av den totala marknaden.

Får innehålla max 0,5% alkohol
För att ett öl ska klassas som alkoholfritt i Sverige får det innehålla max 0,5% alkohol. Det finns huvudsakligen två sätt att brygga alkoholfri öl. Det vanligaste är att man brygger ölet precis som vanligt och när det är färdigt tar bort alkoholen med hjälp av så kallad vakuumdestillering. Man kan också brygga ölet alkoholfritt från början. Då arbetar man med en metod som kallas ”stopp-fermentering” vilket innebär att vörten kyls ner när den jäst till 0,5 % och jästen tas bort från ölet, vilket avstannar processen.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland