Rekordsommar för alkoholfri öl

PUBLICERAD: 10 september 2024
UPPDATERAD: 11 september
Under perioden juni till augusti 2024 såldes det närmare fyra miljoner liter av Carlsberg Sveriges alkoholfria öl i dagligvaruhandeln. Foto: Pressbild

Under årets sommar såldes det mer alkoholfri öl än någonsin i dagligvaruhandeln. Det visar färska siffror från Carlsberg Sverige.

Svenskarna dricker alkoholfri öl som aldrig förr. Under de senaste tio åren har försäljningen gått upp med mer än 750 procent enligt branschorganisationen Sveriges Bryggerier och sommaren 2024 blev inget undantag, trots en regnig julimånad på många håll.

– Alkoholfri öl är det snabbast växande segmentet på ölmarknaden och trenden växer sig allt starkare. Vi är väldigt glada över att allt fler upptäcker våra alkoholfria alternativ. Vår passion ligger i ölet, inte i alkoholen, och det är viktigt för oss att erbjuda smakrika drycker som passar vid alla tillfällen, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige.

Carlsberg Sverige introducerade sin första alkoholfria öl i Sverige 2006 och har i dag en marknadsandel på 54 procent inom segmentet, med 16 olika alkoholfria ölsorter i sitt sortiment. Storsäljaren är fortfarande Carlsberg Alcohol Free som står för 25 procent av den totala marknaden.

Får innehålla max 0,5% alkohol
För att ett öl ska klassas som alkoholfritt i Sverige får det innehålla max 0,5% alkohol. Det finns huvudsakligen två sätt att brygga alkoholfri öl. Det vanligaste är att man brygger ölet precis som vanligt och när det är färdigt tar bort alkoholen med hjälp av så kallad vakuumdestillering. Man kan också brygga ölet alkoholfritt från början. Då arbetar man med en metod som kallas ”stopp-fermentering” vilket innebär att vörten kyls ner när den jäst till 0,5 % och jästen tas bort från ölet, vilket avstannar processen.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt