Marknaden ljusnar för livsmedelsindustrin

PUBLICERAD: 3 september 2024
UPPDATERAD: 3 september
– Att marknadsvillkoren nu ser ut att vända uppåt är oerhört efterlängtat, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal. Foto: Pressbild

De svenska livsmedelsproducenternas försäljning ökar svagt och goda skördar ger hopp om oförändrade inköpskostnader framöver. Regeringens livsmedelspolitik får knappt godkänt av företagen som har stora förväntningar på den kommande uppdateringen av livsmedelsstrategin. Det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q2 2024.

Årets andra kvartal innebar svagt ökade försäljningsvolymer (årstakt) på hemmamarknaden för de svenska livsmedelsproducenterna.

– Det är glädjande att den svenska livsmedelsindustrin har börjat röra sig i en mer positiv riktning. Men man ska ha klart för sig att utvecklingen sker från ett mycket pressat utgångsläge. Både försäljningsvolym och lönsamhet bland svenska mat- och dryckesproducenter har tagit stor skada av flera års kostnadsinflation i kombination med att hushållen i allt högre utsträckning väljer lågprisalternativ, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

– Vad som behöver hända för att verkligen lyfta svenska livsmedelsproducenter är volymökningar i kombination med kostnadslättnader. Detta skulle ge en hävstångseffekt på lönsamheten, som åtminstone behöver komma tillbaka till något slags historiskt genomsnitt i branschen.

Företagen hoppfulla om kostnadsutvecklingen
Utvecklingen på kostnadssidan är försiktigt positiv. Företagens förutsägelser för Q3 är att kostnaden för rå- och insatsvaror upphör att öka.

– Att döma av skördeprognoser från Sverige och Europa ser det i skrivande stund bra ut vad gäller mycket av bulkråvaran till livsmedelsindustrin, såsom spannmål, majs och oljeväxter. Normala till goda skördar sätter en minskad press på råvarupriserna och allt eftersom producenternas terminskontrakt löper ut och skall omförhandlas kan minskade världsmarknadspriser komma dem till del. Detta förutsätter dock att den svenska kronan inte tappar mot dollarn och euron framöver, säger Carl Eckerdal.

Knappt godkänt för regeringens livsmedelspolitik
På en skala från 1 till 10 – där 1 är ”underkänt” och 10 är ”mycket väl godkänt” – ger svenska livsmedelsproducenter regeringens livsmedelspolitiska arbete godkänt. De viktigaste åtgärderna som medlemsföretagen tycker att landsbygdsminister Peter Kullgren bör fokusera på i den utlovade livsmedelsstrategin 2.0 är kompetensförsörjning och regelförenklingsåtgärder. På delad andraplats kommer önskemål om ”satsningar på primärproducenterna” och förtydligande kring ”livsmedelsindustrins roll i totalförsvaret”.

– Många företag kommenterar regeringens arbete som positivt och lovvärt, men konstaterar samtidigt att det är för lite leverans i slutändan. De vackra orden i bland annat livsmedelsstrategin måste översättas i konkreta reformer och åtgärder. Den nuvarande strategin har definitivt inte levt upp till förväntningarna. Frågan är om regeringens kommande uppdatering av strategin gör det. Företagen är hårt pressade och behovet av reformer som stärker livsmedelskedjans konkurrens- och motståndskraft är stort. Om det bara blir ytterligare en papperstiger kan den lika väl stanna i skrivbordslådan, säger Carl Eckerdal.

Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q2 2024 kan laddas ner här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland