Axfood har låtit en egenutvecklad AI-lösning designa Garants 1,5-liters mjölkförpackningar, som i dagarna når butikshyllorna i hela landet.
Med hjälp av ett egenutvecklat AI-verktyg har Axfood tagit fram en AI-lösning som snabbt kan skapa ny förpackningsdesign och ge stöd i de kreativa processerna.
– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering, processer och prognosverktyg, utan också om att frigöra kreativ potential. Det har vi verkligen gjort här. AI:n vi utvecklat har lärt sig förstå både vad vi och våra varumärken står för, våra produkter och vårt designspråk. Genom den integrerade AI-assistenten kan applikationen stötta våra designers genom promptning och designprocess, och på så sätt inspirera och skapa unik förpackningsdesign som inte liknar något annat vi gjort, säger Björn Blomqvist, Head of AI Strategy på Axfood.
Nu får Garants 1,5-litersmjölk med lite längre hållbarhet ett helt nytt utseende, som är designat av AI:n.
– Vi ville utforska hur vi kunde nyttja AI i vår kreativa förpackningsprocess och valde en traditionell produkt, då det finns något spännande och oväntat i mötet mellan det traditionella och det nya. Mjölken har också stor synlighet i våra butiker. Vi hade aldrig landat i den här designen utan AI, och genom att testa oss fram har vi lärt oss mycket om hur och var i processen vi kan använda AI framåt, säger Lisa Dauchez, chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.