Axfood avvecklar matkassebolaget Middagsfrid

PUBLICERAD: 20 augusti 2024
UPPDATERAD: 20 augusti
Middagsfrids kunder erbjuds i fortsättningen att handla matkassar hos Linas Matkasse. Foto: Pressbild

Axfood avvecklar sitt matkassebolag Middagsfrid. Anledningen uppges vara den svaga marknadsutvecklingen för färdigplanerade prenumererade matkassar. I samband med avvecklingen ingås ett avtal med Linas Matkasse som fortsätter att erbjuda Middagsfrids kunder matkassar.

Middagsfrid grundades 2007 och var då pionjärer inom hemleverans av färdigplanerade prenumererade matkassar. 2017 förvärvades Middagsfrid av Axfood som nu har beslutat att avveckla matkassebolaget per den 30 september.

Marknaden för e-handel med matkassar uppskattas idag till under 1 procent av den totala dagligvarumarknaden i Sverige.

– Middagsfrid har under de senaste åren skapat ett modernt och uppskattat erbjudande av matkassar och bidragit med matinnovation inom Axfoodkoncernen. Vi håller löpande en hög utvecklingstakt för att stärka vår konkurrenskraft inom många områden, men som en följd av en svag marknadsutveckling för färdigplanerade matkassar har vi nu landat i beslutet att avveckla Middagsfrid och i stället ta vidare värdena som skapats i Middagsfrid i nya former, säger Carl Stenbeck, strategi- och affärsutvecklingsdirektör för Axfood.

I samband med avvecklingen av Middagsfrid ingår Axfood ett samarbete med Linas Matkasse som syftar till att Middagsfrids kunder i fortsättningen erbjuds att handla matkassar hos Linas Matkasse. Hemköp tar över Middagsfrids receptbank med fler än 8 000 recept och matinspiration och Axfoods restaurangkedja Urban Deli övertar Middagsfrids samarbete med Axfoundation och Torsåker gård kring innovationsarbete och framtidens mat.

Läs vidare

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset