Han blir ny inköpschef för Fazer-koncernen

PUBLICERAD: 6 augusti 2024
UPPDATERAD: 6 augusti
Mattias Wivesson tillträder som inköpschef på Fazer den 1 september. Foto: Pressbild

Mattias Wivesson har utnämnts till ny inköpschef (CPO) på Fazer och medlem i koncernens utökade ledningsgrupp. Han efterträder Petteri Nisonen som har beslutat att lämna Fazer.

Mattias Wivesson kommer närmast från Orkla där han har arbetat sedan 2005. Sedan 2022 har han haft positionen som Senior Vice President för inköp och dessförinnan som Vice President för inköp. Han har även haft många andra betydande inköpsuppgifter i företaget.

– Under de senaste mycket turbulenta åren, som präglats av tillgänglighetsproblem, hög inflation och låg visibilitet, har rollen som CPO blivit mer avgörande än någonsin. Mattias är en erfaren inköpschef och jag är mycket glad över att kunna välkomna honom till Fazer. Jag vill också tacka Petteri för hans betydande insats för vår framgång och resiliens under de utmanande åren som han har lett vår inköpsorganisation, säger Christoph Vitzthum, Fazers vd och koncernchef.

Mattias Wivesson tillträder sin nya tjänst den 1 september 2024.

– Jag är ivrig att påbörja denna resa i ett företag med en fantastisk erfarenhet av att utveckla ikoniska varumärken. Jag ser fram emot att samarbeta med det engagerade teamet på Fazer för att ytterligare stärka inköpsverksamheten och säkerställa att vi fortsätter att leverera utmärkta produkter i en mycket spännande framtid, säger Mattias Wivesson.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Stacky's ägare köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2