Julia Lindberg blir ny Sverigechef för Mondelez

PUBLICERAD: 14 juni 2024
UPPDATERAD: 14 juni
Julia Lindberg, till vänster, och Martina Flemström är ny chef för Mondelez i Sverige respektive ny vd för Mondelez i Norden. Foto: Pressbild

Den 3e juni tog Julia Lindberg över ansvaret för Mondelez Sverige från Martina Flemström, som själv går vidare till en ny roll som vd för Mondelez Norden.

Julia Linberg kommer närmast från rollen som CCO på Mathem.se med ansvar för sortiments- och prissättningsstrategi samt strategiska inköp. Hon har en lång karriär inom konsumentvarubranschen, bland annat från Procter & Gamble där hon under nio år hade flera olika roller inom sälj och marknad. Därefter blev det sex år på Unilever som bland annat Category Director och Transformation Director innan Julia Lindberg övergick till vd-rollen på La Lorraine.

– Julia har en djupgående kunskap och en omfattande erfarenhet av att arbeta inom livsmedelssektorn, och jag känner mig väldigt trygg med att lämna över ansvaret för Mondelez svenska verksamhet till henne. Jag är övertygad om att hon tillsammans med alla våra kollegor kommer fortsätta att utveckla Sveriges mest älskade choklad, säger Martina Flemström.

Efter en investering om 200 miljoner kronor från ägarbolaget Mondelez invigdes i maj Marabous nya produktionslinje för chokladkakor, en av de största i världen, på fabriken i Upplands Väsby vilket resulterat i en ökning av produktionskapaciteten om cirka 33 procent.

– Jag ser mycket fram emot att ta över rollen som chef för Mondelez i Sverige. Som så många andra har jag alltid älskat Marabous choklad och O’boy, två av våra mest kända varumärken. Med Mondelez senaste investering i svensk chokladtillverkning har vi alla förutsättningar att fortsätta utvecklas. Det är klart att ökade råvarupriser, inflation och andra omvärldsfaktorer är utmanande, men jag ser fram emot att ta mig an detta tillsammans med resten av teamet på Mondelez Sverige och Marabou. Efter mina första dagar kan jag konstatera att det finns en stark och stolt kultur på företaget, och jag känner mig varmt välkommen in i Marabou-familjen, säger Julia Lindberg.

Läs vidare

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor