
Den 3e juni tog Julia Lindberg över ansvaret för Mondelez Sverige från Martina Flemström, som själv går vidare till en ny roll som vd för Mondelez Norden.
Julia Linberg kommer närmast från rollen som CCO på Mathem.se med ansvar för sortiments- och prissättningsstrategi samt strategiska inköp. Hon har en lång karriär inom konsumentvarubranschen, bland annat från Procter & Gamble där hon under nio år hade flera olika roller inom sälj och marknad. Därefter blev det sex år på Unilever som bland annat Category Director och Transformation Director innan Julia Lindberg övergick till vd-rollen på La Lorraine.
– Julia har en djupgående kunskap och en omfattande erfarenhet av att arbeta inom livsmedelssektorn, och jag känner mig väldigt trygg med att lämna över ansvaret för Mondelez svenska verksamhet till henne. Jag är övertygad om att hon tillsammans med alla våra kollegor kommer fortsätta att utveckla Sveriges mest älskade choklad, säger Martina Flemström.
Efter en investering om 200 miljoner kronor från ägarbolaget Mondelez invigdes i maj Marabous nya produktionslinje för chokladkakor, en av de största i världen, på fabriken i Upplands Väsby vilket resulterat i en ökning av produktionskapaciteten om cirka 33 procent.
– Jag ser mycket fram emot att ta över rollen som chef för Mondelez i Sverige. Som så många andra har jag alltid älskat Marabous choklad och O’boy, två av våra mest kända varumärken. Med Mondelez senaste investering i svensk chokladtillverkning har vi alla förutsättningar att fortsätta utvecklas. Det är klart att ökade råvarupriser, inflation och andra omvärldsfaktorer är utmanande, men jag ser fram emot att ta mig an detta tillsammans med resten av teamet på Mondelez Sverige och Marabou. Efter mina första dagar kan jag konstatera att det finns en stark och stolt kultur på företaget, och jag känner mig varmt välkommen in i Marabou-familjen, säger Julia Lindberg.