Mars ska minska metanutsläppen – satsar en halv miljard

PUBLICERAD: 7 juni 2024
UPPDATERAD: 7 juni
Mars satsar 47 miljoner dollar på att minska metanutsläpp från mjölkproduktionen. Foto: Pressbild

Livsmedelsföretaget Mars, med varumärken som Mars, Snickers, Twix, Maltesers, Bounty och M&M’s, satsar motsvarande drygt 500 miljoner kronor på att halvera sina koldioxidutsläpp. 

Satsningen görs för att tackla problemet med metanutsläpp från mjölkproduktionen och minska företagets koldioxidavtryck. Fokus kommer att ligga på utveckling av hållbarhetsprogram inom enteriskt metan, gödselhantering och foderproduktion.

– Hållbarhet är och bör vara en självklar del i alla företagsstrategier. Som stor global aktör ser vi också vårt ansvar att bidra till en mer hållbar bransch. Vi är därför väldigt stolta över våra hållbarhetsinitiativ och de investeringar vi gör och hoppas dessutom kunna inspirera andra aktörer att satsa pengar och resurser på att utveckla en mer hållbar bransch, säger Cecilia Stenberg, kommunikationsansvarig på Mars Sverige.

Initiativet syftar till att halvera koldioxidutsläppen längs hela värdekedjan till 2030 och uppnå klimatmålen om nettonollutsläpp till 2050.

Miljöinvesteringen på 47 miljoner dollar sträcker sig över tre år och är en betydande del i ett större klimatåtagande, där Mars investerar totalt en miljard dollar under samma period.

Mer information om Mars hållbarhetsinitiativ Moo’ving Dairy Forward finns här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland