
Livsmedelsföretaget Mars, med varumärken som Mars, Snickers, Twix, Maltesers, Bounty och M&M’s, satsar motsvarande drygt 500 miljoner kronor på att halvera sina koldioxidutsläpp.
Satsningen görs för att tackla problemet med metanutsläpp från mjölkproduktionen och minska företagets koldioxidavtryck. Fokus kommer att ligga på utveckling av hållbarhetsprogram inom enteriskt metan, gödselhantering och foderproduktion.
– Hållbarhet är och bör vara en självklar del i alla företagsstrategier. Som stor global aktör ser vi också vårt ansvar att bidra till en mer hållbar bransch. Vi är därför väldigt stolta över våra hållbarhetsinitiativ och de investeringar vi gör och hoppas dessutom kunna inspirera andra aktörer att satsa pengar och resurser på att utveckla en mer hållbar bransch, säger Cecilia Stenberg, kommunikationsansvarig på Mars Sverige.
Initiativet syftar till att halvera koldioxidutsläppen längs hela värdekedjan till 2030 och uppnå klimatmålen om nettonollutsläpp till 2050.
Miljöinvesteringen på 47 miljoner dollar sträcker sig över tre år och är en betydande del i ett större klimatåtagande, där Mars investerar totalt en miljard dollar under samma period.
Mer information om Mars hållbarhetsinitiativ Moo’ving Dairy Forward finns här