Mars ska minska metanutsläppen – satsar en halv miljard

PUBLICERAD: 7 juni 2024
UPPDATERAD: 7 juni
Mars satsar 47 miljoner dollar på att minska metanutsläpp från mjölkproduktionen. Foto: Pressbild

Livsmedelsföretaget Mars, med varumärken som Mars, Snickers, Twix, Maltesers, Bounty och M&M’s, satsar motsvarande drygt 500 miljoner kronor på att halvera sina koldioxidutsläpp. 

Satsningen görs för att tackla problemet med metanutsläpp från mjölkproduktionen och minska företagets koldioxidavtryck. Fokus kommer att ligga på utveckling av hållbarhetsprogram inom enteriskt metan, gödselhantering och foderproduktion.

– Hållbarhet är och bör vara en självklar del i alla företagsstrategier. Som stor global aktör ser vi också vårt ansvar att bidra till en mer hållbar bransch. Vi är därför väldigt stolta över våra hållbarhetsinitiativ och de investeringar vi gör och hoppas dessutom kunna inspirera andra aktörer att satsa pengar och resurser på att utveckla en mer hållbar bransch, säger Cecilia Stenberg, kommunikationsansvarig på Mars Sverige.

Initiativet syftar till att halvera koldioxidutsläppen längs hela värdekedjan till 2030 och uppnå klimatmålen om nettonollutsläpp till 2050.

Miljöinvesteringen på 47 miljoner dollar sträcker sig över tre år och är en betydande del i ett större klimatåtagande, där Mars investerar totalt en miljard dollar under samma period.

Mer information om Mars hållbarhetsinitiativ Moo’ving Dairy Forward finns här

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312