Mars ska minska metanutsläppen – satsar en halv miljard

PUBLICERAD: 7 juni 2024
UPPDATERAD: 7 juni
Mars satsar 47 miljoner dollar på att minska metanutsläpp från mjölkproduktionen. Foto: Pressbild

Livsmedelsföretaget Mars, med varumärken som Mars, Snickers, Twix, Maltesers, Bounty och M&M’s, satsar motsvarande drygt 500 miljoner kronor på att halvera sina koldioxidutsläpp. 

Satsningen görs för att tackla problemet med metanutsläpp från mjölkproduktionen och minska företagets koldioxidavtryck. Fokus kommer att ligga på utveckling av hållbarhetsprogram inom enteriskt metan, gödselhantering och foderproduktion.

– Hållbarhet är och bör vara en självklar del i alla företagsstrategier. Som stor global aktör ser vi också vårt ansvar att bidra till en mer hållbar bransch. Vi är därför väldigt stolta över våra hållbarhetsinitiativ och de investeringar vi gör och hoppas dessutom kunna inspirera andra aktörer att satsa pengar och resurser på att utveckla en mer hållbar bransch, säger Cecilia Stenberg, kommunikationsansvarig på Mars Sverige.

Initiativet syftar till att halvera koldioxidutsläppen längs hela värdekedjan till 2030 och uppnå klimatmålen om nettonollutsläpp till 2050.

Miljöinvesteringen på 47 miljoner dollar sträcker sig över tre år och är en betydande del i ett större klimatåtagande, där Mars investerar totalt en miljard dollar under samma period.

Mer information om Mars hållbarhetsinitiativ Moo’ving Dairy Forward finns här

Läs vidare

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd

Senaste nytt

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd