Försäljningen av ekologiska frukter och grönsaker ökar, samtidigt som prisgapet mellan eko och konventionellt fortsätter att minska.
Försäljningen av ekologiskt frukt och grönt ökade under första kvartalet 2024 med 1 577 miljoner kronor i försäljningsvärde. Bakom ökningen står en kombination av ökad volym och sänkta priser. Samtidigt minskade andra eko-kategorier marginellt.
Ett tydligt mönster är att prisskillnaden mellan ekologiska och konventionella produkter i butik fortsätter att minska. Under hela perioden med hög inflation (2022 och 2023) har priset på ekologiska livsmedel ökat markant mindre än för konventionella livsmedel, en utveckling som fortsatte även under 2024 års första kvartal.
– Nu ser vi tydligt att den ekologiska maten fortfarande inte ökat lika mycket i pris. Med minskade prisskillnader hoppas vi att fler väljer de ekologiska alternativen, säger Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
Svenskt ekoindex kvartal 1 2024 kan laddas ner här