X:-tra sänker ordinarie pris på över 500 varor

PUBLICERAD: 22 maj 2024
UPPDATERAD: 22 maj
X:-tra finns i dagsläget på 58 platser runtom i Sverige. Nu sänks priserna på över 500 varor, merparten sänks med fem procent eller mer. Foto: Pressbild

Coops lågpriskedja X:-tra sänker priserna på en större del av sortimentet i sina i dagsläget samtliga 58 butiker i landet. Över 500 varor inom de flesta kategorier får sänkt pris från vecka 21.

Merparten av de prissänkta varorna sänks med fem procent eller mer. Prissänkningen gäller på ordinarie sortiment och inte för en tidsbestämd kampanjperiod.

– Vi har valt att lägga prissänkningen på de varor som våra kunder uppskattar att lägga i sin varukorg. Det är viktigt att vi har en prisnivå för vårt sortiment som tilltalar våra medlemmar och kunder. X:-tra är en tydlig lågpriskedja och ska därmed också erbjuda kvalitativa varor till schyssta priser. Då krävs en konstant översyn av priserna, säger Sven Skarlöv, tf affärschef för X:-tra på Coop Sverige.

X:-tra återfinns i dagsläget på 58 platser runtom i Sverige. Den 30 maj öppnar en X:-tra-butik i nordöstra Stockholm i Akalla och senare till hösten får Västerås ännu en X:-tra, Coops Mitts tolfte totalt.

– Erbjudandet ligger i tiden. X:-tra-butikerna har lockat rekordmånga nya medlemmar till Coop. Vi ser i våra mätningar att medlemmar och kunder uppskattar kedjans sortiment och redan låga prisbild. Att vi nu tar nästa steg för X:-tra-konceptet stärker lågpriskonceptet än mer på en konkurrensutsatt marknad. Satsningen Coop gör på X:-tra-formatet är oerhört spännande och något som kommer möjliggöra tillväxt inom segmentet lågprishandel, säger Magnus Wåhlander, vd för Coop Mitt som hoppas kunna öppna fler butiker i attraktiva affärslägen framgent.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Stacky's ägare köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2