Svenskarna fikar för fullt, men oroar sig för kaffets framtid

PUBLICERAD: 20 maj 2024
UPPDATERAD: 20 maj
Den svenska fikakulturen lever och har hälsan. Samtidigt uppger en av fyra svenskar att de är oroliga för att klimatförändringarna ska göra det svårare att få tag på kaffe i framtiden. Foto: Pressbild

2023 handlade svenskarna kaffe, te och kakao för nära 7 miljarder kronor. Samtidigt oroar sig var fjärde svensk för kaffets framtid. Det framgår av en ny rapport från Fairtrade Sverige

Enligt Fairtrades nya rapport fikar genomsnittssvensken drygt fem gånger i veckan. Alla mest fikas det på Gotland – närmare åtta gånger i veckan. Tre av tio svenskar uppger också att deras livskvalitet försämras om de inte får kaffe.

Samtidigt uppger en av fyra svenskar att de är oroliga för att klimatförändringarna ska göra det svårare att få tag på kaffe i framtiden. Och rapporten visar också att oron är befogad: Kaffe-, te- och kakaoodlare kämpar redan idag mot effekterna av klimatförändringar, samtidigt som de ekonomiska utmaningarna blir allt tuffare. Att fler företag och konsumenter väljer hållbart certifierade råvaror lyfts av odlare som en nyckelförutsättning för att möta framtidens utmaningar.

– Svenskar älskar att fika men är också medvetna om utmaningarna med råvarorna på fikabordet. Oron för kaffets framtid är inte bara befogad, den borde vara större sett till hur odlarnas situation ser ut. Det positiva är att vi kan påverka framtiden genom att välja mer hållbart – varje fika är en chans att göra skillnad, säger Ulrika Urey, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Rapporten visar också att allt fler svenskar väljer Fairtrade-märkt kaffe och kakao. Under 2023 var drygt 10 procent av allt kaffe som köptes i Sverige Fairtrade-märkt jämfört med knappt 9 procent 2022. 43 procent av all kakao som köptes i dagligvaruhandeln (i kilo) var Fairtrade-märkt 2023, en ökning från 37 procent 2022.

Fakta ur Fairtrades fikarapport
• Under 2023 handlade svenskarna kaffe, te och kakao i dagligvaruhandeln för drygt 6,6 miljarder kronor. Det är en ökning med drygt 94 miljoner kronor jämfört med 2022.
• Svenskarna lägger i genomsnitt omkring en och en halv timme per arbetsvecka – eller närmare 70 timmar per år – på att fika på jobbet.
• Under 2023 beräknas den globala produktionen av kakao ha minskat med 500 miljoner ton på grund av klimatförändringar.
• Omkring 1,6 miljoner barn beräknas arbeta på kakaoplantager i Elfenbenskusten och Ghana – det är ungefär lika många bar som det finns i samma åldersgrupp i hela Sverige.
• I bara 2 av 10 av de största kaffeodlande länderna (Vietnam och Brasilien) tjänar den genomsnittliga odlaren tillräckligt för att kunna resa sig ur fattigdom.

Rapporten ”Fika i förändring” kartlägger svenskarnas fikavanor – och hur de påverkar världen. Statistiken om svenskarnas fikavanor kommer från en ny undersökning från företaget Verian bland svenskar 16-79 år. Undersökningen har genomförts som en webbenkät i SIFO-panelen 14-24 mars 2024. Försäljningsstatistik om kaffe, te och kakao kommer från analysföretaget NielsenIQ samt Fairtrades försäljningsstatistik. Mer information finns i rapporten.

Läs vidare

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd

Senaste nytt

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd