Svenskarna fikar för fullt, men oroar sig för kaffets framtid

PUBLICERAD: 20 maj 2024
UPPDATERAD: 20 maj
Den svenska fikakulturen lever och har hälsan. Samtidigt uppger en av fyra svenskar att de är oroliga för att klimatförändringarna ska göra det svårare att få tag på kaffe i framtiden. Foto: Pressbild

2023 handlade svenskarna kaffe, te och kakao för nära 7 miljarder kronor. Samtidigt oroar sig var fjärde svensk för kaffets framtid. Det framgår av en ny rapport från Fairtrade Sverige

Enligt Fairtrades nya rapport fikar genomsnittssvensken drygt fem gånger i veckan. Alla mest fikas det på Gotland – närmare åtta gånger i veckan. Tre av tio svenskar uppger också att deras livskvalitet försämras om de inte får kaffe.

Samtidigt uppger en av fyra svenskar att de är oroliga för att klimatförändringarna ska göra det svårare att få tag på kaffe i framtiden. Och rapporten visar också att oron är befogad: Kaffe-, te- och kakaoodlare kämpar redan idag mot effekterna av klimatförändringar, samtidigt som de ekonomiska utmaningarna blir allt tuffare. Att fler företag och konsumenter väljer hållbart certifierade råvaror lyfts av odlare som en nyckelförutsättning för att möta framtidens utmaningar.

– Svenskar älskar att fika men är också medvetna om utmaningarna med råvarorna på fikabordet. Oron för kaffets framtid är inte bara befogad, den borde vara större sett till hur odlarnas situation ser ut. Det positiva är att vi kan påverka framtiden genom att välja mer hållbart – varje fika är en chans att göra skillnad, säger Ulrika Urey, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Rapporten visar också att allt fler svenskar väljer Fairtrade-märkt kaffe och kakao. Under 2023 var drygt 10 procent av allt kaffe som köptes i Sverige Fairtrade-märkt jämfört med knappt 9 procent 2022. 43 procent av all kakao som köptes i dagligvaruhandeln (i kilo) var Fairtrade-märkt 2023, en ökning från 37 procent 2022.

Fakta ur Fairtrades fikarapport
• Under 2023 handlade svenskarna kaffe, te och kakao i dagligvaruhandeln för drygt 6,6 miljarder kronor. Det är en ökning med drygt 94 miljoner kronor jämfört med 2022.
• Svenskarna lägger i genomsnitt omkring en och en halv timme per arbetsvecka – eller närmare 70 timmar per år – på att fika på jobbet.
• Under 2023 beräknas den globala produktionen av kakao ha minskat med 500 miljoner ton på grund av klimatförändringar.
• Omkring 1,6 miljoner barn beräknas arbeta på kakaoplantager i Elfenbenskusten och Ghana – det är ungefär lika många bar som det finns i samma åldersgrupp i hela Sverige.
• I bara 2 av 10 av de största kaffeodlande länderna (Vietnam och Brasilien) tjänar den genomsnittliga odlaren tillräckligt för att kunna resa sig ur fattigdom.

Rapporten ”Fika i förändring” kartlägger svenskarnas fikavanor – och hur de påverkar världen. Statistiken om svenskarnas fikavanor kommer från en ny undersökning från företaget Verian bland svenskar 16-79 år. Undersökningen har genomförts som en webbenkät i SIFO-panelen 14-24 mars 2024. Försäljningsstatistik om kaffe, te och kakao kommer från analysföretaget NielsenIQ samt Fairtrades försäljningsstatistik. Mer information finns i rapporten.

Läs vidare

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Coops medlemmar: Priset inte avgörande för kött

Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas kött, enligt Coops medlemmar.
kött

Alkoholfri öl slår nytt rekord

2024 blev ett rekordår för alkoholfri öl i Sverige – och Carlsberg Sverige stod för nära 80 procent av ökningen.
Unknown

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894