
Grandiosa vill få fler att välja fryst pizza som serveras nygräddad i hemmet i stället för hämtpizza från en pizzera. Nu lanseras ”Hela Sveriges hempizza”, samtidigt som delar av sortimentet relanseras med fokus på förbättrad smak och svenska råvaror.
Trots att 96 procent av svenskarna äter pizza minst en gång om året är det bara hälften som köper fryst pizza. Av de 500 000 pizzor som äts per dag i Sverige säljs 35 procent i dagligvaruhandeln.
Det senaste året har fryspizza-marknaden växt i både värde och volym, med 18,5 respektive cirka 4 procent (Nielsen). Sara-Maria Löfvenberg, Brand Team Manager på Grandiosa Orkla Foods Sverige, ser en stor tillväxtpotential för fryst pizza inom dagligvaruhandeln.
– Vi ser att trenden går mot att fler väljer att äta pizza hemma köpt från frysdisken. Det är en kombination av att vi har mindre pengar i plånboken och att prisgapet mellan fryst pizza och pizzzeria-pizza ökar, men också att vi har en önskan om att spara tid. Vi på Grandiosa vet samtidigt att smak, hög kvalitet, såsom producerat i Sverige med svenskt kött, och mycket topping är viktiga drivkrafter inom kategorin. Vi svenskar älskar också våra hem och gillar generellt att vara hemma, säger Sara-Maria Löfvenberg.
Den nya kommunikationen för Grandiosa illustrerar detta via konceptet ”Hela Sveriges Hempizza” och låten ”Bara stanna hemma ikväll”.
Pizzorna från Grandiosa som tidigare gick under konceptnamnet ”X-tra Allt” får en ny botten som uppges ge en saftigare och krispigare pizza och alla nio smakvarianterna har svenskt kött. Hela sortimentet får också en fylligare tomatsås och kommer i en ny design.
De nya Grandiosa-pizzorna är precis som tidigare bakade i Sveriges största stenugnspizzeria i Vansbro.