Matsmart erbjuder företag att prenumerera på snacks

PUBLICERAD: 16 maj 2024
UPPDATERAD: 17 maj
Josefin Eslander är ny affärsutvecklingschef på Matsmart. Foto: Magnus Sandberg.

Inom kort lanserar Matsmart en prenumerationstjänst för företag som vill ha bättre snacks till sina anställda. Lanseringen blir det första uppdraget för Matsmarts nya affärsutvecklingschef Josefin Eslander.

Prenumerationstjänsten som heter ”Sveriges smartaste fika” har lanserats i tre olika storlekar för arbetsplatser med olika antal anställda. Urvalet i leveranserna görs automatiskt utan att kunderna behöver välja varje enskild produkt och baseras på undersökningar om vilken typ av snacks som funkar bra på jobbet.

– Vi har samlat in en hel del insikter och gjorde även en pilot när vi förstås plockade in en hel del feedback. Det man kan säga generellt är att olika typer av mellanmålsbars, kakor och riskakor med olika pålägg som nötsmör och röror är populärt. Men även nötter och te vill folk gärna ha för att fylla på med energi och hålla sig pigga på jobbet, säger Josefin Eslander.

Matsmart köper mat och konsumentprodukter som riskerar att svinnas, exempelvis på grund av säsongsvariationer eller korta bäst före-datum. Varorna säljs sedan till rabatterade priser direkt till konsument på nätet, men hittills har det inte funnits något bra sätt för företag att handla till sina anställda.

– Det ställer andra krav att leverera till företag. Framför allt behöver leveranserna anpassas, att använda lösningar för privatpersoner med leveranser kvällstid funkar såklart dåligt för arbetsplatser. Även företagsvänliga betallösningar behövs – och så måste det vara tidseffektivt och enkelt att beställa, förklarar Josefin Eslander.

Josefin Eslander var tidigare chef för det nordiska teamet och har nu tagit ett steg vidare och blivit affärsutvecklingschef hos Matsmart. Om vilka kommande satsningar som ligger framför henne säger hon så här:

– Allt är förstås inte offentligt, men en lite mer långsiktig satsning och utmaning som vi gärna hade velat knäcka handlar om att ta hand om överskott av färsk- och frysvaror. Inom de segmenten finns utmaningar med svinn och det klart att det är en dröm att kunna lösa återcirkulerandet av de varorna.

Senaste nytt

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Läs vidare

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen