Matsmart erbjuder företag att prenumerera på snacks

PUBLICERAD: 16 maj 2024
UPPDATERAD: 17 maj
Josefin Eslander är ny affärsutvecklingschef på Matsmart. Foto: Magnus Sandberg.

Inom kort lanserar Matsmart en prenumerationstjänst för företag som vill ha bättre snacks till sina anställda. Lanseringen blir det första uppdraget för Matsmarts nya affärsutvecklingschef Josefin Eslander.

Prenumerationstjänsten som heter ”Sveriges smartaste fika” har lanserats i tre olika storlekar för arbetsplatser med olika antal anställda. Urvalet i leveranserna görs automatiskt utan att kunderna behöver välja varje enskild produkt och baseras på undersökningar om vilken typ av snacks som funkar bra på jobbet.

– Vi har samlat in en hel del insikter och gjorde även en pilot när vi förstås plockade in en hel del feedback. Det man kan säga generellt är att olika typer av mellanmålsbars, kakor och riskakor med olika pålägg som nötsmör och röror är populärt. Men även nötter och te vill folk gärna ha för att fylla på med energi och hålla sig pigga på jobbet, säger Josefin Eslander.

Matsmart köper mat och konsumentprodukter som riskerar att svinnas, exempelvis på grund av säsongsvariationer eller korta bäst före-datum. Varorna säljs sedan till rabatterade priser direkt till konsument på nätet, men hittills har det inte funnits något bra sätt för företag att handla till sina anställda.

– Det ställer andra krav att leverera till företag. Framför allt behöver leveranserna anpassas, att använda lösningar för privatpersoner med leveranser kvällstid funkar såklart dåligt för arbetsplatser. Även företagsvänliga betallösningar behövs – och så måste det vara tidseffektivt och enkelt att beställa, förklarar Josefin Eslander.

Josefin Eslander var tidigare chef för det nordiska teamet och har nu tagit ett steg vidare och blivit affärsutvecklingschef hos Matsmart. Om vilka kommande satsningar som ligger framför henne säger hon så här:

– Allt är förstås inte offentligt, men en lite mer långsiktig satsning och utmaning som vi gärna hade velat knäcka handlar om att ta hand om överskott av färsk- och frysvaror. Inom de segmenten finns utmaningar med svinn och det klart att det är en dröm att kunna lösa återcirkulerandet av de varorna.

Läs vidare

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker