Tetra Pak erbjuder grönt stål i sina homogenisatorer

PUBLICERAD: 15 maj 2024
UPPDATERAD: 16 maj
Det gröna stålet Circle Green kommer att erbjudas som ett alternativ i tillverkningen av alla modeller i Tetra Paks homogeniseringslinje i Europa. Foto: Pressbild

Tetra Pak ingår ett partnerskap med det finska stålbolaget Outokumpu för att minska sitt CO2-avtryck. Tetra Pak kommer att använda Outokumpus gröna stål i tillverkningen av sina homogenisatorer, som används för bearbetning av bland annat mejeriprodukter.

Outokumpus gröna stål Circle Green kommer att erbjudas som ett alternativ i tillverkningen av alla modeller i Tetra Paks homogeniseringslinje i Europa från och med juni 2024. Tanken är att successivt hitta fler användningsområden för stålet i Tetra Paks utrustningsportfölj.

Circle Green, har upp till 93 procent lägre koldioxidavtryck jämfört med det globala branschgenomsnittet. Det tillverkas vid Outokumpus anläggning i Torneå, Finland, och levereras sedan till Tetra Paks leverantörer av homogenisatorhöljen i Danmark och Sverige. Efter tillverkningen levereras höljena till Lund, där många av homogenisatorerna monteras.

För att producera Circle Green använder Outokumpu sig av 100 procent koldioxidsnål el, koldioxidsnåla råmaterial som till exempel återvunnet stål, och optimerade produktionsprocesser.

– Innovation är kärnan i vår filosofi som företag och vårt förhållningssätt till hållbarhet. Införandet av Circle Green i vår produktportfölj är ett viktigt steg för att dra nytta av de senaste innovationerna för att förbättra våra utsläpp uppströms. Att arbeta tillsammans för att hjälpa både Tetra Pak och våra kunder att nå våra individuella hållbarhetsmål är grundläggande för vårt löfte att skydda det som är bra, säger Fiona Liebehenz, Vice President of Key Components Plant Solutions and Channel Management på Tetra Pak.

Rostfritt stål är ett viktigt material inom livsmedelsindustrin, tack vare sin korrosionsbeständighet, släta yta och lätta rengöring.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312