Volta Greentech lanserar nästa generation av Lome

PUBLICERAD: 14 maj 2024
UPPDATERAD: 14 maj
Vd Fredrik Åkerman och produktchef Angelo Demeter i Volta Greentechs laboratorium. Foto: Pressbild

Bioteknikföretaget Volta Greentech har utvecklat en andra generation av sitt fodertillskott Lome, som reducerar kors metangasutsläpp. Nu tar företaget in 32 miljoner kronor i en ny kapitalrunda och siktar på att leverera Lome (gen2) i större skala till kunder 2026.

Volta Greentech grundades 2019 med målet att bekämpa den globala uppvärmningen genom att reducera kors utsläpp av metangas. Efter lanseringen av det metanreducerande fodertillskottet Lome, som är baserat på rödalgen Asparagopsis, har Volta Greentechs FoU-team utvecklat en andra generation av fodertillskottet som uppges vara betydligt mer kostnadseffektiv att skala upp.

Nu väntar företaget på ett EU-godkännande för Lome (gen2) och siktar på att börja leverera fodertillskottet i större skala till kunder 2026.

Med det nya tillskottet på 32 miljoner kronor har Volta Greentech totalt tagit in närmare 100 miljoner kronor i finansiering. Bolagets största investerare är Axel Johnson och Konsumentföreningen Stockholm

– Vi grundade Volta Greentech med målet att bekämpa den globala uppvärmningen. Det är ett mycket ambitiöst och utmanande projekt och vi har alltid vetat att sänkta kostnader skulle vara avgörande för att få effekt i stor skala. Med kombinationen av vårt teams FoU-genombrott och våra ägares och kunders åtaganden närmar vi oss en skalbar och kostnadseffektiv lösning för att nå jordbrukets klimatmål. Den framgångsrika kapitalinsamlingen visar förtroendet för Volta Greentechs bana och dess produkter och tjänster, säger Fredrik Åkerman, vd i Volta Greentech.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland