Picadeli i nytt avtal på amerikanska marknaden

PUBLICERAD: 24 april 2024
UPPDATERAD: 24 april
David von Laskowski är vd och koncernchef på Picadeli och Greenfood Group. Foto: Pressbild

Picadelis expansion på den amerikanska marknaden fortsätter. I och med ett nytt avtal med Weis Markets öppnar Picadelis salladsbarer i kedjans butiker i ett tiotal städer i nordöstra USA under de närmaste veckorna.

Genom avtalet med Weis Markets, som driver närmare 200 butiker, utökas antalet dagligvarukedjor som erbjuder Picadeli på den amerikanska marknaden. Sedan tidigare finns salladsbarerna hos bland andra Albertsons, Schnucks, Sodexo, Compass och Coborn’s.

– Amerikaner har ett konsumtionsmönster som passar vårt koncept. De äter ofta måltider utanför hemmet, samtidigt finns det ett stort intresse för hälsosam mat och en bred acceptans av sallad som måltid. Genom att etablera vårt hälsosamma salladskoncept skapar vi effektiv och snabb tillväxt, precis som vi gjort i Europa, säger David von Laskowski, vd och koncernchef på Picadeli och Greenfood Group.

Traditionella salladsbarer kräver ofta 50-60 timmars arbete per vecka, medan Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem reducerar tiden till cirka 15 timmar. Genom det AI-baserade beställningssystemet analyseras också konsumtionsmönster för att minska svinnet och skräddarsy salladsbarens utbud efter lokala smaker.

– Vår teknik gör det möjligt att snabbt skala upp konceptet. Idag finns Picadelis salladsbarer på cirka 100 platser runt om i USA och vårt mål är att fortsätta vår snabba expansion. Just nu öppnar vi en ny salladsbar varje vecka, året om, säger David von Laskowski.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312