Picadelis expansion på den amerikanska marknaden fortsätter. I och med ett nytt avtal med Weis Markets öppnar Picadelis salladsbarer i kedjans butiker i ett tiotal städer i nordöstra USA under de närmaste veckorna.
Genom avtalet med Weis Markets, som driver närmare 200 butiker, utökas antalet dagligvarukedjor som erbjuder Picadeli på den amerikanska marknaden. Sedan tidigare finns salladsbarerna hos bland andra Albertsons, Schnucks, Sodexo, Compass och Coborn’s.
– Amerikaner har ett konsumtionsmönster som passar vårt koncept. De äter ofta måltider utanför hemmet, samtidigt finns det ett stort intresse för hälsosam mat och en bred acceptans av sallad som måltid. Genom att etablera vårt hälsosamma salladskoncept skapar vi effektiv och snabb tillväxt, precis som vi gjort i Europa, säger David von Laskowski, vd och koncernchef på Picadeli och Greenfood Group.
Traditionella salladsbarer kräver ofta 50-60 timmars arbete per vecka, medan Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem reducerar tiden till cirka 15 timmar. Genom det AI-baserade beställningssystemet analyseras också konsumtionsmönster för att minska svinnet och skräddarsy salladsbarens utbud efter lokala smaker.
– Vår teknik gör det möjligt att snabbt skala upp konceptet. Idag finns Picadelis salladsbarer på cirka 100 platser runt om i USA och vårt mål är att fortsätta vår snabba expansion. Just nu öppnar vi en ny salladsbar varje vecka, året om, säger David von Laskowski.