Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

PUBLICERAD: 19 april 2024
UPPDATERAD: 19 april
Saveggys grundare Arash Fayyazi, vd, och Vahid Sohrabpour, innovationschef, har en omfattande erfarenhet från förpackningsbranschen samt bakgrund inom tillämpad fysik, logistik respektive bearbetning. Foto: Green Challenge

Lundabaserade Saveggy, ett uppstartsbolag inom foodtech, har utvecklat en ätbar beläggning som förlänger hållbarheten för färska frukter och grönsaker. Med ett tillskott på 20 miljoner kronor från investerare siktar bolaget på att lansera sin första produkt i industriell skala.

Unconventional Ventures, LRF Ventures, Almi Invest Green Tech och affärsänglar investerar tillsammans 1,76 miljoner euro, motsvarande cirka 20 miljoner kronor, i Lundabaserade Saveggy.

Saveggys plattformsteknologi är den enda tillgängliga ersättningen för plastförpackningar på frukt och grönt som uppfyller kraven för att förlänga hållbarheten. Likaså är detta för närvarande det enda tillgängliga ätbara alternativet som följer EU-förordningar för frukter och grönsaker med ätlig coating, såsom gurka.

– Vi är mycket glada över att ha samlat ett team av investerare som delar vår mission att hjälpa världen att slösa mindre. Med denna finansieringsrunda kommer vi att lansera vår första produkt i industriell skala, säger Saveggys medgrundare och vd Arash Fayyazi.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312