
Nu får Axfoods Nöt & Grönt-färs en uppföljare: Nöt & Grönt-hamburgaren. Precis som färsen innehåller den lika delar nötkött och grönsaker och halverar därmed klimatavtrycket jämfört med en vanlig nöthamburgare.
Den nya Nöt & Grönt-hamburgaren är en färdigkryddad burgare som är klar att lägga på grillen eller i stekpannan. Den beskrivs ha en liknande smak som en hamburgare av nötkött men vara något saftigare och mjukare i texturen, då den innehåller hälften grönsaker.
Nöt & Grönt-hamburgaren innehåller 48 procent nötkött, 24 procent morötter, 24 procent blomkål samt en krydd- och konsistensförstärkande blandning (4 procent) av potatisstärkelse, salt, potatisflingor, lök och peppar.
– Den här typen av hybrid- eller 50/50-produkter är något vi tror mycket på och fortsätter jobba med framåt. Många vill äta mer hälsosamt och hållbart, men ändå kunna välja rätter och smaker som de är vana vid. Att med den här typen av produkter få många konsumenter att ta små steg mot mer hälsosam och mindre klimatpåverkande mat skapar betydligt större effekt än att ett fåtal tar några stora steg, säger Ellinor Puerto, chef för sortimentsutveckling på Axfoods inköps-, sortiments- och logistikbolag Dagab.
Nöt & Grönt-hamburgaren lanseras i samarbete med Generation Pep, som arbetar för bättre hälsa för unga.
– Utöver rörelse är mer näringsrik och hälsosam mat nyckeln till bättre hälsa för unga. Vi har fått många positiva reaktioner från föräldrar och dietister över att Nöt & Grönt-färsen gjort det enkelt att i några av våra vanligaste måltider – som köttfärssås, lasagne och tacos – få i sig lika mycket grönsaker som kött. Med den nya hamburgaren blir det ännu enklare att få ihop vardagen med både hälsa och klimat i fokus, utan att behöva krångla till matlagningen eller att det blir dyrare, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.
Under 2023 lanserade Axfood Nöt & Grönt-färsen, som har blivit en storsäljare med en försäljning på över 1 ton per dag.
– Varje ton Nöt & Grönt-färs vi säljer innebär ett reellt minskat klimatavtryck och totalt är minskningen hittills i nivå med hälften av utsläppen från våra egenägda godstransporter under förra året. Det är glädjande att kunderna verkligen uppskattat produkten, som nu också får en ny smart och hälsosam lösning för hamburgarälskaren som vill minska klimatavtrycket, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.