Greenfoods växthusgasutsläpp rekordminskar

PUBLICERAD: 4 april 2024
UPPDATERAD: 4 april
Greenfood installerar solpaneler på sin 44 000 kvadratmeter stora anläggning Greenhouse i Helsingborg. Foto: Pressbild

Under 2023 minskade Greenfoods utsläpp av växthusgaser per ton såld mat med 60,2 procent, jämfört med 2020. Därmed ligger koncernen i fas med sina minskningsmål.

2021 emitterade Greenfood en hållbarhetslänkad fyraårig obligation kopplad till målen i koncernens hållbarhetsramverk. Ett av målen är att minska utsläppen i den egna verksamheten (Scope 1 och 2) med 55 procent per ton sålda livsmedel till 2025.

I Greenfoods årssummering för 2023 rapporteras en minskning i utsläpp av växthusgaser i Scope 1 och 2 med 60,2 procent per ton såld mat från basåret 2020.

– Minskningen beror framför allt på att vi tagit ett helhetsgrepp på klimat- och energifrågan och investerat i värmeåtervinning och förnybar energi. Framåt förväntar vi oss att minskningen accelererar ytterligare i och med den kommande installationen av solpaneler på vår 44 000 kvadratmeter stora anläggning i Helsingborg, säger Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood.

Ytterligare ett av obligationens fyra hållbarhetsmål uppfylldes 2023, när Greenfoods klimatmål godkändes av Science Based Targets initiative (SBTi), en global standard som hjälper företag att sätta vetenskapligt baserade klimatmål i linje med vad som krävs för att nå Parisavtalet.

Greenfood mäter sin klimatpåverkan enligt GHG-protokollets riktlinjer i Scope 1, 2 och 3 och resultatet där är också kopplat till Greenfoods hållbarhetslänkade obligation.

Nästa steg för att minska koncernens totala klimatpåverkan är att starta driften av den nya solcellsanläggningen på Greenhouse i Helsingborg. Greenfood planerar även att introducera fler klimatsmarta växtbaserade produkter, implementera strategier för lägre klimatpåverkan i produktionen av inköpta produkter samt övergå till mer miljövänliga transporter.

Läs vidare

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)