Greenfoods växthusgasutsläpp rekordminskar

PUBLICERAD: 4 april 2024
UPPDATERAD: 4 april
Greenfood installerar solpaneler på sin 44 000 kvadratmeter stora anläggning Greenhouse i Helsingborg. Foto: Pressbild

Under 2023 minskade Greenfoods utsläpp av växthusgaser per ton såld mat med 60,2 procent, jämfört med 2020. Därmed ligger koncernen i fas med sina minskningsmål.

2021 emitterade Greenfood en hållbarhetslänkad fyraårig obligation kopplad till målen i koncernens hållbarhetsramverk. Ett av målen är att minska utsläppen i den egna verksamheten (Scope 1 och 2) med 55 procent per ton sålda livsmedel till 2025.

I Greenfoods årssummering för 2023 rapporteras en minskning i utsläpp av växthusgaser i Scope 1 och 2 med 60,2 procent per ton såld mat från basåret 2020.

– Minskningen beror framför allt på att vi tagit ett helhetsgrepp på klimat- och energifrågan och investerat i värmeåtervinning och förnybar energi. Framåt förväntar vi oss att minskningen accelererar ytterligare i och med den kommande installationen av solpaneler på vår 44 000 kvadratmeter stora anläggning i Helsingborg, säger Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood.

Ytterligare ett av obligationens fyra hållbarhetsmål uppfylldes 2023, när Greenfoods klimatmål godkändes av Science Based Targets initiative (SBTi), en global standard som hjälper företag att sätta vetenskapligt baserade klimatmål i linje med vad som krävs för att nå Parisavtalet.

Greenfood mäter sin klimatpåverkan enligt GHG-protokollets riktlinjer i Scope 1, 2 och 3 och resultatet där är också kopplat till Greenfoods hållbarhetslänkade obligation.

Nästa steg för att minska koncernens totala klimatpåverkan är att starta driften av den nya solcellsanläggningen på Greenhouse i Helsingborg. Greenfood planerar även att introducera fler klimatsmarta växtbaserade produkter, implementera strategier för lägre klimatpåverkan i produktionen av inköpta produkter samt övergå till mer miljövänliga transporter.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312