Turbulent år för ekoförsäljningen

PUBLICERAD: 27 mars 2024
UPPDATERAD: 27 mars
Flera kampanjer från dagligvaruhandeln anses vara en orsak till att nedgången i eko-försäljningen bromsade in under senare delen av 2023. Foto: Pressbild

Under 2023 minskade andelen ekologiskt i alla kanaler utom Systembolaget, där den ökade något. Försäljningsnedgången var störst under början av året men bromsade successivt in. Det visar Ekologiska Årsrapporten.

Totalt stod ekologiska livsmedel för 7,8 procent av den totala försäljningen i Sverige under 2023, vilket var en minskning med 0,5 procentenheter. I volym minskade försäljningen mer, men på grund av högre matpriser är den totala värdeminskningen mer eller mindre oförändrad.

Samtidigt har försäljningsutvecklingen förändrats under året. De första kvartalen präglades av en stor nedgång som successivt bromsade in och under det sista kvartalet sågs en försäljningsökning i flera viktiga kategorier. Flera kampanjer från dagligvaruhandeln och ett större fokus på breda hållbarhetsfrågor kan vara orsaker till ökningen.

– Ekologiska Årsrapporten visar bland annat att ekokonsumenternas intresse för hållbara och hälsosamma livsmedel inte har minskat. Det är snarare så att konsumenternas plånböcker har blivit tunnare. Förutom pris tycker ekokonsumenterna att den största barriären är att hitta de ekologiska produkterna i butik. Fler ekokampanjer, breddat sortiment och tydligare butikskommunikation borde därför vara enkla åtgärder för att få fart på ekoförsäljningen, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Andelen ekologiskt certifierad jordbruksmark minskade med cirka 16 procent under 2023 efter flera år av sjunkande försäljning och låga merpriser till de ekologiska lantbrukarna.

Rapporten i korthet
• På Systembolaget ökade försäljningen av ekologiska drycker med cirka 370 miljoner kronor.
• I offentlig sektor ökade inköpen av ekologiskt med 250 miljoner kronor medan eko-andelen av de totala livsmedelsinköpen minskade.
• Sverige är fortfarande världsbäst på ekologiskt i offentlig sektor, 39 procent av inköpen är ekologiskt räknat i volym.
• I privat restaurangsektor ökade inköpen av ekologiskt med 60 miljoner kronor, men andelen minskade.
• Försäljningen av ekologiska livsmedel direkt från gård till konsument ökade under 2023 med cirka 30 miljoner kronor.
• Trenden för de ekologiska livsmedlen var positiv under året. Under sista kvartalet ökade försäljningen i volym för frukt och grönt, ägg och kött.
• Ekologiska ägg tog andelar av konventionella ägg.
• Hemköp är den kedja som har störst eko-andel av kött samt frukt och grönt, Coop är störst på mejeri.
• Lidl har haft en positiv försäljningsutveckling i kategorierna frukt och grönt samt mejeri

Bakom Ekologiska Årsrapporten står Organic Sweden och Ekologiska Lantbrukarna i samarbete med Krav och Ekomatcentrum. LRF och Livsmedelsföretagen är med i referensgruppen som är knuten till rapporten. Rapporten finansieras av Jordbruksverket inom ramen för Åtgärdsplanen för ekologisk produktion och konsumtion, en del av den svenska livsmedelsstrategin.

Ekologiska Årsrapporten 2023 kan laddas ner här

Läs vidare

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Livs: Svensk matproduktions framtid hotas

Livsmedelsarbetareförbundet, Livs, ser kompetensbristen inom livsmedelsindustrin som ett hot mot framtidens matproduktion.
910917c1caf50711_org

Algföretaget Xoma startar nya samarbeten

Algproducenten Xoma AB startar samarbeten med Labs Nutrition Sweden och Dutch Seaweed Group. Samtidigt noteras Xoma på börsen.
983f65487ecc62ad_org

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown