Pressbyrån lanserar banankaka av räddade bananer

PUBLICERAD: 26 mars 2024
UPPDATERAD: 28 mars
Pressbyrån vill förändra svenskarnas syn på övermogna bananer genom att lansera banankakor i tre smaker. Foto: Pressbild

Banan och smörgås är de mellanmål som slängs mest utan att ha ätits upp, antingen på språng eller hemma, visar en undersökning från Pressbyrån. Nu lanserar Pressbyrån en banankaka gjord av räddade bananer. 

När Pressbyrån genom YouGov frågade det svenska folket vilket mellanmål som oftast hamnar i papperskorgen hamnade bananen högst upp på listan tillsammans med smörgåsen. Var sjunde svensk slänger dessa mellanmålsprodukter utan att ha ätit upp dem.

Vidare visade undersökningen att åldersgruppen 30-39 år svinnar bananer mest (18 %), medan de som är 60 år eller äldre svinnar minst banan (9 %).

Som ett led i att förändra svenskarnas syn på övermogna bananer lanserar Pressbyrån en ny kaka från och med den 25 mars. Banankakorna lanseras i tre smaker: en klassisk Banankaka med chokladglasyr, Morotskaka med cream cheese-glasyr och Kaffe & choklad gjord på kaffesump.

– Det är knappast en överraskning att bananen hamnar i topp i undersökningen. Många har uppfattningen att bananen är förlorad så fort den ändrar färg, men vi delar inte den åsikten. Bananens färgskala säger i stället mycket om vad man kan göra med den. När den börjar bli brun är det ett ypperligt tillfälle att till exempel göra banankaka, något som vi vill visa med våra banankakor gjorda på räddade bananer, säger Marie Wedin, kommersiell direktör på Reitan Convenience Sverige, franchiseägare till Pressbyrån.

Från undersökningen:
Vilket/vilka av följande mellanmål har du slängt utan att ha ätit upp, under de senaste 30 dagarna (antingen på språng eller i ditt hushåll)? (Välj 3)

Banan 13%
Smörgås 13%
Äpple  12%
Yoghurt 11%
Clementin 8%
Fikabröd 7%
Apelsin 5%
Gröt 5%
Filmjölk 5%
Drickyoghurt 4%
Päron 4%
Nötter 3%
Smoothie 3%
Keso 3%
Proteinbar/nötbar 3%
Annat 10%
Vet ej 40 %

Undersökningen genomfördes 13-15 mars 2024 genom 1013 intervjuer.

Läs vidare

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Polarbröd lanserar Norrlands-Leväjn med surdeg

Norrlands-Leväjn är Polarbröds första bröd efter miljoninvesteringen på surdeg.
Norrlands-Leväjn 7

Malaco lanserar Gott & Blandat With love

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av godisbitar i gåvoförpackning.
e1120091-bd22-4791-a9e2-1042a2e0bd9b-w_960

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894