Pressbyrån lanserar banankaka av räddade bananer

PUBLICERAD: 26 mars 2024
UPPDATERAD: 28 mars
Pressbyrån vill förändra svenskarnas syn på övermogna bananer genom att lansera banankakor i tre smaker. Foto: Pressbild

Banan och smörgås är de mellanmål som slängs mest utan att ha ätits upp, antingen på språng eller hemma, visar en undersökning från Pressbyrån. Nu lanserar Pressbyrån en banankaka gjord av räddade bananer. 

När Pressbyrån genom YouGov frågade det svenska folket vilket mellanmål som oftast hamnar i papperskorgen hamnade bananen högst upp på listan tillsammans med smörgåsen. Var sjunde svensk slänger dessa mellanmålsprodukter utan att ha ätit upp dem.

Vidare visade undersökningen att åldersgruppen 30-39 år svinnar bananer mest (18 %), medan de som är 60 år eller äldre svinnar minst banan (9 %).

Som ett led i att förändra svenskarnas syn på övermogna bananer lanserar Pressbyrån en ny kaka från och med den 25 mars. Banankakorna lanseras i tre smaker: en klassisk Banankaka med chokladglasyr, Morotskaka med cream cheese-glasyr och Kaffe & choklad gjord på kaffesump.

– Det är knappast en överraskning att bananen hamnar i topp i undersökningen. Många har uppfattningen att bananen är förlorad så fort den ändrar färg, men vi delar inte den åsikten. Bananens färgskala säger i stället mycket om vad man kan göra med den. När den börjar bli brun är det ett ypperligt tillfälle att till exempel göra banankaka, något som vi vill visa med våra banankakor gjorda på räddade bananer, säger Marie Wedin, kommersiell direktör på Reitan Convenience Sverige, franchiseägare till Pressbyrån.

Från undersökningen:
Vilket/vilka av följande mellanmål har du slängt utan att ha ätit upp, under de senaste 30 dagarna (antingen på språng eller i ditt hushåll)? (Välj 3)

Banan 13%
Smörgås 13%
Äpple  12%
Yoghurt 11%
Clementin 8%
Fikabröd 7%
Apelsin 5%
Gröt 5%
Filmjölk 5%
Drickyoghurt 4%
Päron 4%
Nötter 3%
Smoothie 3%
Keso 3%
Proteinbar/nötbar 3%
Annat 10%
Vet ej 40 %

Undersökningen genomfördes 13-15 mars 2024 genom 1013 intervjuer.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org