Pressbyrån lanserar banankaka av räddade bananer

PUBLICERAD: 26 mars 2024
UPPDATERAD: 28 mars
Pressbyrån vill förändra svenskarnas syn på övermogna bananer genom att lansera banankakor i tre smaker. Foto: Pressbild

Banan och smörgås är de mellanmål som slängs mest utan att ha ätits upp, antingen på språng eller hemma, visar en undersökning från Pressbyrån. Nu lanserar Pressbyrån en banankaka gjord av räddade bananer. 

När Pressbyrån genom YouGov frågade det svenska folket vilket mellanmål som oftast hamnar i papperskorgen hamnade bananen högst upp på listan tillsammans med smörgåsen. Var sjunde svensk slänger dessa mellanmålsprodukter utan att ha ätit upp dem.

Vidare visade undersökningen att åldersgruppen 30-39 år svinnar bananer mest (18 %), medan de som är 60 år eller äldre svinnar minst banan (9 %).

Som ett led i att förändra svenskarnas syn på övermogna bananer lanserar Pressbyrån en ny kaka från och med den 25 mars. Banankakorna lanseras i tre smaker: en klassisk Banankaka med chokladglasyr, Morotskaka med cream cheese-glasyr och Kaffe & choklad gjord på kaffesump.

– Det är knappast en överraskning att bananen hamnar i topp i undersökningen. Många har uppfattningen att bananen är förlorad så fort den ändrar färg, men vi delar inte den åsikten. Bananens färgskala säger i stället mycket om vad man kan göra med den. När den börjar bli brun är det ett ypperligt tillfälle att till exempel göra banankaka, något som vi vill visa med våra banankakor gjorda på räddade bananer, säger Marie Wedin, kommersiell direktör på Reitan Convenience Sverige, franchiseägare till Pressbyrån.

Från undersökningen:
Vilket/vilka av följande mellanmål har du slängt utan att ha ätit upp, under de senaste 30 dagarna (antingen på språng eller i ditt hushåll)? (Välj 3)

Banan 13%
Smörgås 13%
Äpple  12%
Yoghurt 11%
Clementin 8%
Fikabröd 7%
Apelsin 5%
Gröt 5%
Filmjölk 5%
Drickyoghurt 4%
Päron 4%
Nötter 3%
Smoothie 3%
Keso 3%
Proteinbar/nötbar 3%
Annat 10%
Vet ej 40 %

Undersökningen genomfördes 13-15 mars 2024 genom 1013 intervjuer.

Läs vidare

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown

CandyKing lanserar åtta lösgodisnyheter

Godishamburgare och kokosbollar i miniformat är några av CandyKings höstnyheter.
CandyKing

Yipin lanserar tempeh som helbit

Familjeföretaget Yipin lanserar naturell tempeh som helbit i 200-gramsförpackning.
2024-V36_Tempeh helbit_Banner_Pressrelease

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown