Livsmedelsbranschen enas om gemensam klimatberäkning

PUBLICERAD: 22 mars 2024
UPPDATERAD: 22 mars
Björn Hellman, vd i Livsmedelsföretagen och Karin Brynell, vd i Svensk Dagligvaruhandel, presenterar en branschgemensam beräkningsmetod för livsmedels klimatpåverkan. Foto: Pressbild

Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en gemensam beräkningsmetod kring livsmedels klimatpåverkan. Syftet är att stärka hållbarhetsarbetet och ge producenter incitament att minska sina klimatavtryck.

Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har under tre års tid arbetat med att sätta upp gemensamma regler för hur man räknar fram en produkts klimatavtryck – en ”best-practice-metodik”. En enhetlig metod ger incitament för producenter att minska sina klimatavtryck och bättre förutsättningar att påverka agerandet i inköpsled.

Både livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln arbetar sedan många år intensivt med att minimera sin hållbarhetspåverkan. Men en förutsättning för att det här arbetet ska få konkret genomslag i form av minskad klimatpåverkan är att vi har tillgång till enkel och tydlig information om olika livsmedels klimatavtryck. Vi är övertygade om att vår branschgemensamma beräkningsmetod kommer vara till stor nytta för konsumenter, klimat och svensk livsmedelsproduktion, säger Björn Hellman, vd i Livsmedelsföretagen.

En målsättning har varit att komma till rätta med risken att olika aktörer använder olika metoder för att beräkna klimatavtryck, vilket kan leda till att samma produkt kan anges ha olika avtryck. Ambitionen har varit att skapa en transparent och gemensam information för livsmedlens klimatpåverkan.

– Det är självklart att man måste jämföra äpplen med äpplen. Men för livsmedelsbranschen har det tidigare inte varit möjligt då alla räknat produktens klimatavtryck på olika sätt. Nu skapar vi möjligheten för branschen att tillsammans göra det tydligt, effektivt och vägledande. Att mäta på samma sätt är en bra start för att åstadkomma förändring, säger Karin Brynell, vd i Svensk Dagligvaruhandel.

Den framtagna klimatberäkningsmetodiken bygger på en underlagsrapport om metodik och standarder för beräkning av klimatavtryck på livsmedelsprodukter, som RISE tog fram på uppdrag av Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel våren 2023.

En arbetsgrupp med representanter från Lantmännen, Kavli, Arla, Orkla, Arvid Nordquist, Nestlé, Ica, Coop och Axfood har deltagit i arbetet. Livsmedelsföretagens Hållbarhetsnätverk och Svensk Dagligvaruhandels Hållbarhetsråd har agerat referensgrupp och löpande avstämningar har också gjorts med bland andra WWF, Agronod och GS1.

Metodikrapporten kan laddas ner på Svensk Dagligvaruhandels hemsida

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland