Livsmedelsbranschen enas om gemensam klimatberäkning

PUBLICERAD: 22 mars 2024
UPPDATERAD: 22 mars
Björn Hellman, vd i Livsmedelsföretagen och Karin Brynell, vd i Svensk Dagligvaruhandel, presenterar en branschgemensam beräkningsmetod för livsmedels klimatpåverkan. Foto: Pressbild

Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en gemensam beräkningsmetod kring livsmedels klimatpåverkan. Syftet är att stärka hållbarhetsarbetet och ge producenter incitament att minska sina klimatavtryck.

Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har under tre års tid arbetat med att sätta upp gemensamma regler för hur man räknar fram en produkts klimatavtryck – en ”best-practice-metodik”. En enhetlig metod ger incitament för producenter att minska sina klimatavtryck och bättre förutsättningar att påverka agerandet i inköpsled.

Både livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln arbetar sedan många år intensivt med att minimera sin hållbarhetspåverkan. Men en förutsättning för att det här arbetet ska få konkret genomslag i form av minskad klimatpåverkan är att vi har tillgång till enkel och tydlig information om olika livsmedels klimatavtryck. Vi är övertygade om att vår branschgemensamma beräkningsmetod kommer vara till stor nytta för konsumenter, klimat och svensk livsmedelsproduktion, säger Björn Hellman, vd i Livsmedelsföretagen.

En målsättning har varit att komma till rätta med risken att olika aktörer använder olika metoder för att beräkna klimatavtryck, vilket kan leda till att samma produkt kan anges ha olika avtryck. Ambitionen har varit att skapa en transparent och gemensam information för livsmedlens klimatpåverkan.

– Det är självklart att man måste jämföra äpplen med äpplen. Men för livsmedelsbranschen har det tidigare inte varit möjligt då alla räknat produktens klimatavtryck på olika sätt. Nu skapar vi möjligheten för branschen att tillsammans göra det tydligt, effektivt och vägledande. Att mäta på samma sätt är en bra start för att åstadkomma förändring, säger Karin Brynell, vd i Svensk Dagligvaruhandel.

Den framtagna klimatberäkningsmetodiken bygger på en underlagsrapport om metodik och standarder för beräkning av klimatavtryck på livsmedelsprodukter, som RISE tog fram på uppdrag av Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel våren 2023.

En arbetsgrupp med representanter från Lantmännen, Kavli, Arla, Orkla, Arvid Nordquist, Nestlé, Ica, Coop och Axfood har deltagit i arbetet. Livsmedelsföretagens Hållbarhetsnätverk och Svensk Dagligvaruhandels Hållbarhetsråd har agerat referensgrupp och löpande avstämningar har också gjorts med bland andra WWF, Agronod och GS1.

Metodikrapporten kan laddas ner på Svensk Dagligvaruhandels hemsida

Läs vidare

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Livs: Svensk matproduktions framtid hotas

Livsmedelsarbetareförbundet, Livs, ser kompetensbristen inom livsmedelsindustrin som ett hot mot framtidens matproduktion.
910917c1caf50711_org

Algföretaget Xoma startar nya samarbeten

Algproducenten Xoma AB startar samarbeten med Labs Nutrition Sweden och Dutch Seaweed Group. Samtidigt noteras Xoma på börsen.
983f65487ecc62ad_org

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown