Ät Snart-app kan spara pengar och minska matsvinn

PUBLICERAD: 13 mars 2024
UPPDATERAD: 13 mars
Ät Snart-appen visar i realtid vilka varor med rabatterat pris som finns i butikernas Ät Snart-stationer. Foto: Pressbild

Foodtech-bolaget Deligate lanserar Ät Snart-appen, där kunder i realtid kan se vilka rabatterade varor med kort datum som finns i butikens Ät Snart-station.

Ät Snart-appen finns för både Android och iPhone och i nästa steg kommer Deligate även att lansera funktioner så att butikerna kan skicka riktade erbjudanden och extrarabatter till sina unika app-användare.

– Våra Ät Snart-stationer ute i landet säljer ut snabbt och töms varje dag. Vi har sett ett behov av att hjälpa kunderna att få en realtidskoll på Ät Snart-utbudet så att de kan vara lite på tå och planera in butiksbesöket, vad de skall laga av varorna men också vad de behöver komplettera med ur butikens ordinarie sortiment, säger Mattias Chahin på Deligate.

– Vi kommer kontinuerligt att lansera ny funktionalitet som gör det ännu enklare att rädda mat och spara pengar. Matsvinnet minskar snabbare om alla tjänar på det.

Under 2023 räddade Sveriges Ät Snart-butiker över 180 ton mat med kort datum från att kastas.

– Ät Snart-stationerna ute i landet bevisar om och om igen att det går att göra stor och omedelbar skillnad för matsvinnet och försäljningen av kort datum-sortimentet. Ät Snart ökar försäljningen, förbättrar marginalerna och sänker matsvinnet. Vi har siffrorna som bevisar det, säger, säger Adam Vikström på Deligate.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312