Korvrapporten 2024: Favoriten falukorv ökar i popularitet

PUBLICERAD: 11 mars 2024
UPPDATERAD: 11 mars
48 procent anger att falukorv är deras korvfavorit. Falukorven toppar korvfavoritlistan i alla åldersgrupper. Foto: Pressbild

94 procent av Sveriges invånare äter korv och den absoluta favoriten är falukorv, som dessutom ökar i popularitet. Det och mycket annat om korv framgår av Korvrapportern 2024.

Drygt 7 av 10 svenskar äter korv till lunch eller middag minst en gång i månaden. De yngre, i åldern 18-34 år, äter korv vid fler tillfällen än äldre och tar också oftare en stödkorv på stan

Falukorven är storfavoriten i alla åldersgrupper och dess popularitet har ökat till 48 procent från 42 procent föregående år. Andra platsen kniper varmkorven/wienerkorven (30%) och på tredje plats kvalar salamin (28%) in. Fjärdeplatsen innehas av den vanliga grillkorven (27%).

Smak, hög kötthalt samt att korven är gjord av svenskt kött och är producerad i Sverige – det är de faktorer som konsumenterna prioriterar när de väljer korv. Därefter kommer priset.

Betydelsen av att det är svenskt kött och att tillverkningen sker i Sverige har ökat. Nästan hälften tycker att det är viktigt att korven är gjord av svenskt kött och en av tre anser att det är viktigt att korven är tillverkad i Sverige.

Tre av fyra (73%) föredrar grillad korv framför kokt (21%). Män gillar grillad korv i större utsträckning (79%) än kvinnor (67%). 29 procent av kvinnorna föredrar kokt korv medan motsvarande andel bland män är 14 procent.

Det finns också vissa regionala skillnader. I mellersta Sverige är den kokta korven mer populär (25%) jämfört med i norra Sverige (20%) och södra Sverige (17%).

Favoritlistan på korvtoppings domineras av senap (73%), ketchup (64%) och rostad lök (43%). Dessa är topp tre-favoriterna i alla åldrar. Räksallad har klättrat till fjärde plats (22%) och bostongurkan halkar därmed ner till femte plats (20%).

Korvbröd är det vanligaste tillbehöret till korv. Andra populära tillbehör är mos och pasta.

De allra flesta korvätare väljer att dricka vatten (37%) till korv. På andra plats kommer läsk (22%) och på tredje öl (15%), tätt följd av mjölk (12%).

Drygt tre av fyra (77%) känner till att köttet i de korvar som får märkas med Kött från Sverige eller Från Sverige kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade i Sverige. Ursprungsmärkningen betyder att produkten även är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

– Från Sverige-märkningen gör det enkelt att hitta korv gjord av svenskt kött som dessutom är förädlad, förpackad och kontrollerad i. Vi har även fått in den första ölen som märks med Från Sverige, som passande nog heter Korvöl och är gjord för att passa bra till korv, säger Tina Stugemo, vd på Svenskmärkning.

Korvrapporten 2024 baseras på en undersökning framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB. Undersökningen genomfördes genom 1 016 intervjuer i webbpanel, 15-24 januari 2024.

Rapporten kan laddas ner här

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Ovanligt att gränsvärdena för bekämpningsmedel överskrids

Livsmedelsverkets kontroll av bekämpningsmedelsrester i mat visar att få prover innehåller halter över gränsvärdet.
Kristina Granelli_2