Glassrapporten 2024: Glassen ska vara svensk

PUBLICERAD: 7 mars 2024
UPPDATERAD: 8 mars
SIA Glass har sammanställt fyra glasstrender som presenteras i Glassrapporten 2024. Foto: Pressbild

Svensk glass, guldkant, nostalgi och medvetna konsumenter – det är årets trender inom glassvärlden enligt Glassrapporten 2024, som SIA Glass står bakom. I rapporten redovisas också försäljningsstatistik från föregående år.

SIA Glass har sammanställt 4 glasstrender som presenteras i Glassrapporten 2024. Rapporten baseras på omvärldsspaningar med extra fokus på trender inom livsmedelsindustrin och statistiska undersökningar gjorda av Kantar.

De fyra glasstrenderna i korthet:

Vi vill ha svensk glass!
Det lokalt producerade har en tydlig identitet vilket skänker oss en känsla av kvalitet när mycket annat känns osäkert och instabilt.

Konsten att unna sig
Att svenskar vill kunna unna sig själv lite guldkant på vardagen i form av en god glass är en tydlig trend på den svenska glassmarknaden och den viktigaste drivkraften bakom ett glassköp är extra god och njutbar smak.

Nostalgi och vår längtan efter det enkla
Trenderna nostalgi och vår längtan efter det okonstlade är tydliga även inom glassbranschen och uppsvinget för rena smaker kan ses som bevis för detta.

Den medvetne konsumenten
Råvarans betydelse, dess ursprung och att den produceras på ett schysst sätt är en tydlig glasstrend, liksom konsumentens krav på transparens och tydlig ursprungsmärkning.

I rapporten redovisas också försäljningsstatistik från 2023, då svenska folket åt hela 7,6 liter glass per person. Det är inte långt ifrån den rekordhöga konsumtionen under pandemin, som låg på över åtta liter glass köpt i dagligvaruhandeln per person och år.

SIA Glass slog under året ett nytt rekord då försäljningen av företagets Glassbåt sålde över 21 miljoner (nostalgitrenden). En annan nyhet är att SIA Glass nu till volymen är störst i landet inom kategorin hushållsglass.

Glassrapporten 2024 kan laddas ner här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland