Glassrapporten 2024: Glassen ska vara svensk

PUBLICERAD: 7 mars 2024
UPPDATERAD: 8 mars
SIA Glass har sammanställt fyra glasstrender som presenteras i Glassrapporten 2024. Foto: Pressbild

Svensk glass, guldkant, nostalgi och medvetna konsumenter – det är årets trender inom glassvärlden enligt Glassrapporten 2024, som SIA Glass står bakom. I rapporten redovisas också försäljningsstatistik från föregående år.

SIA Glass har sammanställt 4 glasstrender som presenteras i Glassrapporten 2024. Rapporten baseras på omvärldsspaningar med extra fokus på trender inom livsmedelsindustrin och statistiska undersökningar gjorda av Kantar.

De fyra glasstrenderna i korthet:

Vi vill ha svensk glass!
Det lokalt producerade har en tydlig identitet vilket skänker oss en känsla av kvalitet när mycket annat känns osäkert och instabilt.

Konsten att unna sig
Att svenskar vill kunna unna sig själv lite guldkant på vardagen i form av en god glass är en tydlig trend på den svenska glassmarknaden och den viktigaste drivkraften bakom ett glassköp är extra god och njutbar smak.

Nostalgi och vår längtan efter det enkla
Trenderna nostalgi och vår längtan efter det okonstlade är tydliga även inom glassbranschen och uppsvinget för rena smaker kan ses som bevis för detta.

Den medvetne konsumenten
Råvarans betydelse, dess ursprung och att den produceras på ett schysst sätt är en tydlig glasstrend, liksom konsumentens krav på transparens och tydlig ursprungsmärkning.

I rapporten redovisas också försäljningsstatistik från 2023, då svenska folket åt hela 7,6 liter glass per person. Det är inte långt ifrån den rekordhöga konsumtionen under pandemin, som låg på över åtta liter glass köpt i dagligvaruhandeln per person och år.

SIA Glass slog under året ett nytt rekord då försäljningen av företagets Glassbåt sålde över 21 miljoner (nostalgitrenden). En annan nyhet är att SIA Glass nu till volymen är störst i landet inom kategorin hushållsglass.

Glassrapporten 2024 kan laddas ner här

Senaste nytt

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtats julsenap får i år smak av den nordafrikanska kryddblandningen Ras el hanout.
RAO1069682_01
Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex med pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Läs vidare

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion