Glassrapporten 2024: Glassen ska vara svensk

PUBLICERAD: 7 mars 2024
UPPDATERAD: 8 mars
SIA Glass har sammanställt fyra glasstrender som presenteras i Glassrapporten 2024. Foto: Pressbild

Svensk glass, guldkant, nostalgi och medvetna konsumenter – det är årets trender inom glassvärlden enligt Glassrapporten 2024, som SIA Glass står bakom. I rapporten redovisas också försäljningsstatistik från föregående år.

SIA Glass har sammanställt 4 glasstrender som presenteras i Glassrapporten 2024. Rapporten baseras på omvärldsspaningar med extra fokus på trender inom livsmedelsindustrin och statistiska undersökningar gjorda av Kantar.

De fyra glasstrenderna i korthet:

Vi vill ha svensk glass!
Det lokalt producerade har en tydlig identitet vilket skänker oss en känsla av kvalitet när mycket annat känns osäkert och instabilt.

Konsten att unna sig
Att svenskar vill kunna unna sig själv lite guldkant på vardagen i form av en god glass är en tydlig trend på den svenska glassmarknaden och den viktigaste drivkraften bakom ett glassköp är extra god och njutbar smak.

Nostalgi och vår längtan efter det enkla
Trenderna nostalgi och vår längtan efter det okonstlade är tydliga även inom glassbranschen och uppsvinget för rena smaker kan ses som bevis för detta.

Den medvetne konsumenten
Råvarans betydelse, dess ursprung och att den produceras på ett schysst sätt är en tydlig glasstrend, liksom konsumentens krav på transparens och tydlig ursprungsmärkning.

I rapporten redovisas också försäljningsstatistik från 2023, då svenska folket åt hela 7,6 liter glass per person. Det är inte långt ifrån den rekordhöga konsumtionen under pandemin, som låg på över åtta liter glass köpt i dagligvaruhandeln per person och år.

SIA Glass slog under året ett nytt rekord då försäljningen av företagets Glassbåt sålde över 21 miljoner (nostalgitrenden). En annan nyhet är att SIA Glass nu till volymen är störst i landet inom kategorin hushållsglass.

Glassrapporten 2024 kan laddas ner här

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron
Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi
Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960
CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Läs vidare

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron
Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi
Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Handeln tar gemensam ställning för Ukraina

Svensk Handel presenterar det gemensamma initiativet ”Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina”.
ae23b316f250d592_org
Handeln tar gemensam ställning för Ukraina

Ny partner i FullkornsFrämjandet

Pågen är ny partner i FullkornsFrämjandet, som vill öka kunskapen om och göra det enkelt för fler att äta fullkorn.
Hemma_Grahamsbrod (1)
Ny partner i FullkornsFrämjandet