43 procent mindre socker i Carlsbergs läsk

PUBLICERAD: 1 mars 2024
UPPDATERAD: 1 mars
Under våren lanseras sockerfria Zingo Zero samtidigt som varumärket Zingo får en ny design.

Sedan 2019 har sockerhalten i Carlsberg Sveriges läsk minskat med 43 procent. Idag är tre av fyra liter av företagets läsk fri från tillsatt socker, enligt nya siffror.

Den stora minskningen är ett resultat av en kombination av insatser. Sedan 2019 har flera nya sockerfria drycker lanserats, som Zingo sockerfri. Därtill har segmentet vuxit starkt. Nära häften av de cirka 32 miljoner liter Apotekarnes Julmust som såldes under 2023 var till exempel sockerfri. Samtidigt har sockerhalten i befintliga produkter sänkts.

– Vi på Carlsberg arbetar målmedvetet för att erbjuda goda sockerfria alternativ och är glada över att ha minskat sockerhalten i vår läskportfölj med 43 procent. Vi fortsätter satsningen på lägre sockernivåer för att främja både en hållbar konsumtion och förändring inom dryckesbranschen, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige.

Tre av fyra liter (75 procent) av all läsk som Carlsberg Sverige säljer idag är fri från tillsatt socker – och nya, mindre sockrade satsningar väntar. Från och med våren 2024 kommer varumärket Zingo att sätta fokus på sockerfritt i både förpackningsdesign och mediasatsningar, med lanseringen av Zingo Zero som en av nyheterna.

– Zingos nya design är stilren och modern, men vi har samtidigt valt att behålla delar av den härliga retrokänslan som varumärket står för. Med Zingo Zero vill vi fortsätta utveckla Zingo som ett klassiskt svenskt varumärke med fokus på det sockerfria sortimentet, säger Fanny Nihlvin, varumärkesansvarig för Zingo.

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Nu är Valios transporter helt fossilfria

Valio har börjat frakta sina produkter från Finland via Viking Line med förnybart biobränsle och når därmed målet för DLF:s transportinitiativ.
creation_date: 2024-08-13