Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

PUBLICERAD: 22 februari 2024
UPPDATERAD: 23 februari
Gooh är klar marknadsledare inom kategorin kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln med en marknadsandel på cirka 25 procent. Foto: Pressbild

Atria Sweden köper hela aktiekapitalet i den svenska färdigrättsverksamheten Gooh som ingår i Lantmännen Cerealia. Tillverkningen sker i ett storkök i Järna söder om Stockholm.

Lantmännen Cerealia har tecknat ett avtal om att avyttra färdigmatsverksamheten under varumärket Gooh till Atria Sweden. Affären omfattar hela verksamheten samt varumärket Gooh. All personal som idag arbetar i affärsområdet får erbjudande att följa med i överlåtelsen.

Gooh är klar marknadsledare inom kategorin kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln med en marknadsandel på cirka 25 procent.

– Atrias mål är att vara det ledande livsmedelsföretaget i norra Europa. Goohs produktutbud kompletterar Atrias sortiment av färdigrätter och erbjuder nya möjligheter för konsumentinriktad produktutveckling för den svenska marknaden. Gooh är ett välkänt och respekterat varumärke i Sverige. Förvärvet passar perfekt med Atria Groups strategiska mål att expandera inom segmentet färdigmat och det förbättrar Atria Swedens möjligheter till lönsam tillväxt, säger Jarmo Lindholm, vd för Atria Sweden.

Tillverkningen av Goohs färdigrätter startade i början av 2000-talet i samarbete med Operakällaren i Stockholm. Målet var att ta fram högkvalitativa färdigrätter till dagligvaruhandeln.

– Gooh har under alla år drivit utvecklingen i kategorin kylda färdigrätter genom att fokusera på kvalitet och distribution. Vi har beslutat att avyttra verksamheten för att fokusera på vår kärnverksamhet vilket är att skapa värde från spannmålsvärdekedjan. I Atria Sweden ser vi en kompetent och långsiktig ägare med goda möjligheter att utveckla Gooh vidare, säger Thomas Isaksson, vd för Lantmännen Cerealia.

Affären är villkorad av godkännande från berörd myndighet innan den kan genomföras.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål