
Atria Sweden köper hela aktiekapitalet i den svenska färdigrättsverksamheten Gooh som ingår i Lantmännen Cerealia. Tillverkningen sker i ett storkök i Järna söder om Stockholm.
Lantmännen Cerealia har tecknat ett avtal om att avyttra färdigmatsverksamheten under varumärket Gooh till Atria Sweden. Affären omfattar hela verksamheten samt varumärket Gooh. All personal som idag arbetar i affärsområdet får erbjudande att följa med i överlåtelsen.
Gooh är klar marknadsledare inom kategorin kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln med en marknadsandel på cirka 25 procent.
– Atrias mål är att vara det ledande livsmedelsföretaget i norra Europa. Goohs produktutbud kompletterar Atrias sortiment av färdigrätter och erbjuder nya möjligheter för konsumentinriktad produktutveckling för den svenska marknaden. Gooh är ett välkänt och respekterat varumärke i Sverige. Förvärvet passar perfekt med Atria Groups strategiska mål att expandera inom segmentet färdigmat och det förbättrar Atria Swedens möjligheter till lönsam tillväxt, säger Jarmo Lindholm, vd för Atria Sweden.
Tillverkningen av Goohs färdigrätter startade i början av 2000-talet i samarbete med Operakällaren i Stockholm. Målet var att ta fram högkvalitativa färdigrätter till dagligvaruhandeln.
– Gooh har under alla år drivit utvecklingen i kategorin kylda färdigrätter genom att fokusera på kvalitet och distribution. Vi har beslutat att avyttra verksamheten för att fokusera på vår kärnverksamhet vilket är att skapa värde från spannmålsvärdekedjan. I Atria Sweden ser vi en kompetent och långsiktig ägare med goda möjligheter att utveckla Gooh vidare, säger Thomas Isaksson, vd för Lantmännen Cerealia.
Affären är villkorad av godkännande från berörd myndighet innan den kan genomföras.