”Arbetsgivare som inte bjuder på kaffe biter sig i svansen”

PUBLICERAD: 17 januari 2024
UPPDATERAD: 17 januari
En undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av kafferosteriet Löfbergs visar att en slående majoritet av svenskarna anser att kaffet på jobbet ska vara gratis. Foto: Robert Nygren

80 procent av svenskarna tycker att kaffet på jobbet ska vara gratis. Det visar en undersökning på uppdrag av kafferosteriet Löfbergs.

 Nyligen rapporterade Kommunalarbetaren att medarbetare i var fjärde svensk kommun behöver betala för kaffet på jobbet, ofta genom löneavdrag. När Löfbergs gav Kantar Sifo i uppdrag att fråga svenska folket om kaffet på jobbet ska vara gratis svaret 80 procent ja, endast 6 procent svarade nej.

Samtidigt som vissa drar in på kaffet, märker Löfbergs ett ökat intresse från arbetsgivare som använder kaffe på jobbet för att stärka arbetsgivarvarumärket.

– Vi får fler och fler förfrågningar från företag och organisationer som vill satsa på baristor, specialkaffe, kaffeprovningar och andra upplevelser för sina anställda. Det ger mycket tillbaka till arbetsplatsen, både socialt och för att uppfattas som en attraktiv arbetsgivare, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

– Med respekt för att ekonomin är ansträngd på många håll så kostar det förmodligen mer att inte bjuda medarbetarna på kaffe med tanke på hur mycket irritation och missnöje det skapar. Arbetsgivare som inte bjuder på kaffet biter sig själva i svansen.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel 16-22 juni 2023. Totalt intervjuades 3 802 personer i åldern 18-79 år.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland