Brödets popularitet skjuter i höjden

PUBLICERAD: 8 januari 2024
UPPDATERAD: 8 januari
Allt fler äter mackor som alternativ till en lagad måltid. Foto: Pressbild

Den positiva attityden till bröd ökar, fler äter bröd varje dag och mackor som alternativ till lagade måltider blir allt vanligare. Det visar Brödtermometern, Brödinstitutets årliga opinionsundersökning.

93 procent av dem som bor i Sverige äter idag bröd frekvent, vilket är den högsta siffran sedan mätningen började. De som är mest priskänsliga äter oftare bröd varje dag. Nästan hälften (46 procent) äter idag mackor som alternativ till en lagad måltid minst två gånger i veckan och bland unga vuxna är siffran 65 procent.

Andelen som ser bröd som en räddare i vardagen har ökat till 75 procent. Även uppfattningen om bröd som modernt och trendigt har ökat, vilket indikerar att bröd har blivit en del av den moderna matkulturen. Det är också främst på sociala medier som inspirationen till mackrecept finns – 33 procent anger sociala medier jämfört med 4 procent för matlagningsprogram på tv. Cirka 30 procent av 18-45-åringarna anger att de själva har delat bilder på sina mackor.

Brödets roll som klimatsmart livsmedel har fortfarande en bit kvar. Endast 10 procent vet att bröd och andra spannmålsprodukter har lika låga klimatutsläpp (cirka 0,8 koldioxidekvivalenter per kilo) som baljväxter. Åsikten att bröd är en naturlig del av en växtbaserad kost har ökat med 40 procent på tre år.

– Attityderna till bröd är väldigt intressanta, då trender, åsikter och omvärldshändelser speglar sig väl. Kombinationen med tydligheten att vår livsstil påverkar både våra egna kroppar och hela planeten och behoven av forskningsbaserade råd talar för sig självt. Forskningen visar enhetligt att spannmål är något av det mest klimatsmarta vi kan äta och fullkorn förebygger våra stora folkhälsosjukdomar i allra högst grad. Brödet har alla rätt, säger Maria Sitell, kommunikationschef och dietist på Brödinstitutet.

Fullkorn anges fortfarande vara den viktigaste faktorn vid köp av bröd. Fullkorn och fibrer samt växtbaserat ligger i topp när svenskarna har fått svara på frågan om på vilket sätt man skulle ändra kosten för att äta mer hälsosamt. Fullkornsbröd är favoriten bland fullkornsprodukter. På frågan ”Hur äter du helst fullkorn?” svarar 68 procent bröd, vilket är mer än frukostflingor, gröt och pasta tillsammans (65 procent).

På frågan ”Vilka livsmedel tycker du är nyttigast?” klättrar fullkornsprodukter nu upp till femte plats från att ha legat på plats sju i många år. Grönsaker, frukt och bär uppfattas fortfarande som nyttigast. Enligt den samlade forskningen i Global Burden of Disease vid Institute for Health Metrics and Evaluation är dock fullkorn den enskilda kostfaktor som förebygger ohälsa i högst grad medan frukt och grönsaker ligger på sjätte respektive sjunde plats.

Brödtermometern visar också att betydelsen av ekologisk mat har minskat med 54 procent sedan 2019. Det framgår när respondenterna i undersökningen ska välja de två viktigaste aspekterna som avgör valet av mat när man handlar (från 13 procent till 6). För närproducerad mat är minskningen 29 procent samma period (från 17 procent till 12). De aspekter som ligger i topp är prisvärdhet, smak, nyttighet och lätt att tillaga.

Opinionsundersökningen Brödtermometern är gjord av analysföretaget United Minds på uppdrag av Brödinstitutet och har genomförts 15 gånger sedan 2009. 1 003 intervjuer genomfördes bland svensk allmänhet i åldrarna 18 till 80 år i november 2023.

Brödtermometern kan laddas ner här

Läs vidare

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.