AI ska underlätta Absoluts hållbarhetsarbete

PUBLICERAD: 8 december 2023
UPPDATERAD: 11 december
Foto: Pressbild

Absolut Vodka har investerat i Improvin’s digitala plattform som ska underlätta rapporteringen av hållbarhetsdata kopplade till företagets inköp av höstvete.

Improvin’s svenskutvecklade plattform använder AI och satellitdata, vilket ger odlarna ett verktyg som förenklar rapporteringen av hur de presterar när det gäller hållbar odling. Det här innebär att Absolut kan fortsätta att utveckla sitt odlingskoncept för höstvete.

– Vi vill underlätta rapporteringen för våra odlare, eftersom den är viktig för oss. Användarvänligheten har varit i fokus för att rapporteringen inte skall ta mer tid än nödvändigt i anspråk, så att odlarna istället kan fokusera på det viktigaste – att odla hållbart och fortsätta göra en insats för klimat, biologisk mångfald och jordhälsa, säger Karin Skoog, logistikchef, vete och drank.

I Absoluts odlingskoncept ingår bland annat ett poängsystem som ska uppmuntra odlarna till åtgärder som ger minskade koldioxidutsläpp, minskat växtnäringsläckage, samt insatser för bättre jordhälsa och biologisk mångfald.

– Med hjälp av en automatiserad datainsamling får vi en tydligare bild av hur enskilda gårdar, och odlarkollektivet som helhet, presterar när det gäller hållbarhet. Det här verktyget underlättar vårt hållbarhetsarbete, både när det gäller uppföljning, analys och rapportering, konstaterar Karin Skoog.

Improvin’ grundades 2022 och samarbetar idag med kunder som täcker mer än 500 000 hektar och involverar över 10 000 lantbrukare i Sverige och resten av Europa. Bolagets grundare har själva sett behovet av automatiserade metoder för att kunna arbeta mer hållbart.

– Jag kommer från en jordbrukarfamilj och vet att det behöver bli enklare att göra rätt. Det är vår skyldighet att göra vad vi kan för att skapa hållbarhet, både för våra kunder och för samhället i stort. Få producenter har lika stora möjligheter att påverka som Absolut, så därför är det oerhört motiverande att få samarbeta med dem, säger Joel Nedar, teknik- och produktchef på Improvin’ och en av grundarna.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland