Löfbergs ska bygga nytt rosteri i Karlstad

PUBLICERAD: 1 december 2023
UPPDATERAD: 1 december
När kaffeverksamheten växer ur lokalerna i Inre hamn ger det familjen Löfberg möjlighet att göra en historisk satsning på Bryggudden, där den ikoniska kaffeskrapan får en central roll. Foto: Sweco/Tovatt

Löfbergs planerar sin hittills största satsning: Ett nytt kafferosteri i Välsviken och en fortsatt utbyggnad av stadsdelen Bryggudden med bostäder, kontor, restauranger och promenadstråk.

Att kaffeverksamheten lämnar centrum ger familjen Löfbergs fastighetsbolag, Löfberg Fastigheter, möjligheter att fortsätta utveckla Bryggudden i Karlstad. Ambitionen är att stärka områdets profil som en modern och hållbar stadsdel med en anrik historia.

– Vi kallar den nya delen för Löfbergskajen, och här kommer vi att lägga stor vikt vid att addera promenadstråk, sociala ytor och verksamheter som gör området ännu mer levande och välkomnande, säger Therese Gustafsson, styrelseordförande i Löfberg Fastigheter.

Totalt handlar det om en yta på ungefär 45 000 kvadratmeter som tillförs området, och som fördelas på ca 300 bostäder, underjordiska garage, kontor, restauranger, caféer och lokaler för andra verksamheter. Några lägenheter i den ikoniska kaffeskrapan blir det dock inte, den vill familjen Löfberg att så många som möjligt ska ha tillgång till.

Enligt Mikael Löfberg handlar det om cirka tio år innan ”spaden kan sättas i backen”. Utbyggnaden kommer att ske i etapper för att boende och verksamheter ska påverkas så lite som möjligt under projektets gång.

– I planeringen kommer vi att involvera både boenden, de som jobbar på området och allmänheten. Vi är övertygade om att det är många som kan och vill bidra med kloka idéer för att säkerställa en positiv och hållbar utveckling som stärker Bryggudden och Karlstads attraktionskraft, säger Therese Gustafsson.

Satsningen på ett nytt rosteri i Välsviken och en fortsatt utveckling av Bryggudden är den största i familjen Löfbergs historia och innebär att Löfbergs kommer att flytta verksamheten från den ikoniska kaffeskrapan i centrala Karlstad där man har rostat kaffe sedan 1960.

– Det här är en satsning som andas framtidstro. Vi växer både i Sverige och utomlands, det innebär att vi kan göra nya stora investeringar som stärker kaffestaden Karlstad. Det var här det började och det är här vi har vår framtid, säger Kathrine Löfberg, styrelseordförande i Löfbergs.

Hon berättar att personalen kommer att ha en nyckelroll i planeringen av den nya anläggningen:

– Vi kommer att ta hjälp av våra medarbetare för att skapa en modern och attraktiv arbetsplats, och en konkurrenskraftig anläggning som lägger grund för en fortsatt positiv utveckling.

Läs vidare

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Senaste nytt

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960