Livsmedelsföretagen lanserar "Augustpris för kokböcker"

PUBLICERAD: 30 november 2023
UPPDATERAD: 30 november
Med Cajsa Warg-priset vill Livsmedelsföretagen premiera högkvalitativa kokböcker som skapar matglädje och inspirerar till matlagning. Foto: Pressbild

Trots svenskarnas stora intresse för mat och matlagning finns det inget folkligt pris som premierar högkvalitativa kokböcker och deras författare. Det vill Livsmedelsföretagen ändra på genom att instifta Cajsa Warg-priset.

Med Cajsa Warg-priset – döpt efter författaren till den klassiska 1700-tals-kokboken ”Hjelpreda I hushållningen för unga Fruentimber” – vill Livsmedelsföretagen premiera kvalitativa kokböcker, underlätta för konsumenterna att hitta de bästa titlarna och främja det goda samtalet om mat och dryck.

Vinnaren av Cajsa Warg-priset kommer att tilldelas 100 000 kronor och den första pristagaren utses i november 2024. Kokböcker utgivna i Sverige det senaste året kan vara med och tävla.

– Kokbokens betydelse kan inte överskattas. Vilken sorts mat vi lagar och hur vi lagar den formar såväl den enskilde människan som samhället i stort. En högkvalitativ, välgenomtänkt kokbok bjuder inte bara på härliga recept. Den får oss också att se på livsmedel på ett nytt sätt, värdera det vi äter och dricker ännu högre och ger både kroppslig och andlig spis. Det är hög tid att lyfta den här fantastiska genren och ge alla hårt arbetande kokboksförfattare den uppmärksamhet de förtjänar, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen.

Kokböckerna kommer att bedömas av en jury utifrån de huvudsakliga kriterierna originalitet, stil, form, bild, användarvänlighet samt förmåga att inspirera till matlagning och skapa matglädje. Böcker som sprider vetenskapliga villfarelser kring mat och hälsa kommer inte att vara aktuella för Cajsa Warg-priset.

– Vi är väldigt glada över att kokboken lyfts fram och hyllas, det har inte gjorts på det här sättet tidigare. För oss på Bokusgruppen är det en viktig kategori böcker som uppskattas högt av våra kunder. Intresset för matlagning är stort oavsett vad som händer i omvärlden och kokbokens popularitet har stått sig över tid, även om trenderna i matlagning hela tiden förändras. Vi tror att Cajsa Warg-priset kommer bidra till att ännu fler av våra kunder hittar sina favoriter bland den stora utgivningen av kokböcker och ser fram emot att arbeta med böckerna i våra butiker, säger Isabel Rodrigo, kategorichef Bok på Bokusgruppen.

Logotypen för det nyinstiftade Cajsa Warg-priset är inspirerad av den fyrdelade måttsatsen som lanthushållsläraren Anna-Britt Agnsäter introducerade till de svenska köken. Hon gav 1951 ut ”Vår kokbok”, som är den mest sålda boken i Sverige efter Bibeln och ”Sju sorters kakor”. När ”Vår kokbok” släpptes utkom cirka femtio kokböcker per år i Sverige. Idag är motsvarande siffra cirka 300 och det säljs runt 1 miljon kokböcker per år.

Läs vidare

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210