
Axfood inleder ett rikstäckande samarbete med den nystartade verksamheten Svenska matbanksnätverket, som matchar lokala butiker med matbanker.
Svenska matbanksnätverkets hjälper butiker att hitta lokala samarbeten med sociala organisationer och matbanker som vill ta emot livsmedel. De ser även till att parterna har tillgång till allt från aktuell information om livsmedelshantering till gällande regelverk.
Cirka 150 av Hemköps och Willys butiker samarbetar redan idag med 125 lokala sociala organisationer och matbanker över hela landet genom att donera livsmedel som har kort datum eller av andra skäl är svåra att sälja i vanliga livsmedelsbutiker.
Genom samarbetet med Svenska matbanksnätverket kan fler butiker på nya orter ansluta sig för att börja donera mat. De första donationerna från Hemköp och Willys via Svenska matbanksnätverket har redan ägt rum och det finns ett stort intresse hos fler nya butiker att ansluta sig för att kunna börja donera.
– Vi är stolta över att kunna bistå Axfood i kampen om mer mat till behövande. Det känns väldigt bra att inleda detta rikstäckande samarbete, säger Li Kristjansdottir, projektledare för Svenska matbanksnätverket.
Axfoods mål är att halvera matsvinnet till 2025, jämfört med basåret 2015, bland annat genom utförsäljning av varor med kort datum och samarbeten med välgörenhetsorganisationer. Axfood är också initiativtagare till Matmissionen, Sveriges första sociala matbutik, där mat som annars riskerar att slängas i stället säljs till personer i ekonomisk utsatthet till rabatterade priser.
– Att minska matsvinnet är ett av våra mest prioriterade mål, eftersom mat som odlas, processas och transporteras för att sedan slängas innebär ett enormt resursslöseri – samtidigt som allt fler människor är i behov av stöd för att kunna äta sig mätta, säger Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef.