Choklad-julkalender med inbyggt budskap

PUBLICERAD: 28 november 2023
UPPDATERAD: 28 november
Foto: Pressbild/Fotostudio Beerling

Tony’s Chocolonely lanserar sin första julkalender. Den är utformad som en bok med 24 portionsförpackade Tiny Tony’s-chokladbitar i tio smaker tillverkade enligt Tony’s 5 Open Chain-principer för en mer rättvis chokladindustri.

Förutom chokladbitar innehåller kalendern även tips på hur man sprider chokladglädje, information om Tony’s mission samt skämt. Den har även ett inbyggt hemligt budskap för att förbättra chokladindustrin.

John Sjöblom, Tony’s Chocolonelys vd i Sverige, berättar att de i samband med introduktionen av säsongens nyhet vill ta chansen att öka medvetenheten om de orättvisor som finns i chokladindustrin:

– Tony’s har valt att ge den traditionella kalendern en unik twist för att föra fram ett viktigt budskap. Genom att lämna en lucka tom vill vi uppmärksamma de orättvisor som fortfarande existerar inom chokladindustrin och som vi strävar efter att förändra med vårt Open Chain-program.

Kalendern är gjord i ett återvinningsbart material och insidan kan återanvändas som en bricka.

Tony’s Chocolonely grundades 2005 av tre nederländska journalister efter att de hade upptäckt att världens största chokladtillverkare köpte kakao från plantager där det förekom olagligt barnarbete och modernt slaveri. Sedan dess har företaget arbetat för att öka medvetenheten om och bekämpa de underliggande orsakerna till modernt slaveri inom chokladindustrin. Tony’s Chocolonely bygger också själv långsiktiga relationer med kakaoodlare och vill inspirera branschen som helhet att göra 100 procent slavfri choklad till normen.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2

Nytt Nespresso-kaffe med vitamin B6

Nespresso utökar serien Coffee+ med den funktionella kaffenyheten Active, som är berikad med vitamin B6.
WW_ALL_VL_Spring 2025_Creative Cups_KV1_ICED LEGGERO MILK_RGB_LOCK_20-XX