Tony’s Chocolonely lanserar sin första julkalender. Den är utformad som en bok med 24 portionsförpackade Tiny Tony’s-chokladbitar i tio smaker tillverkade enligt Tony’s 5 Open Chain-principer för en mer rättvis chokladindustri.
Förutom chokladbitar innehåller kalendern även tips på hur man sprider chokladglädje, information om Tony’s mission samt skämt. Den har även ett inbyggt hemligt budskap för att förbättra chokladindustrin.
John Sjöblom, Tony’s Chocolonelys vd i Sverige, berättar att de i samband med introduktionen av säsongens nyhet vill ta chansen att öka medvetenheten om de orättvisor som finns i chokladindustrin:
– Tony’s har valt att ge den traditionella kalendern en unik twist för att föra fram ett viktigt budskap. Genom att lämna en lucka tom vill vi uppmärksamma de orättvisor som fortfarande existerar inom chokladindustrin och som vi strävar efter att förändra med vårt Open Chain-program.
Kalendern är gjord i ett återvinningsbart material och insidan kan återanvändas som en bricka.
Tony’s Chocolonely grundades 2005 av tre nederländska journalister efter att de hade upptäckt att världens största chokladtillverkare köpte kakao från plantager där det förekom olagligt barnarbete och modernt slaveri. Sedan dess har företaget arbetat för att öka medvetenheten om och bekämpa de underliggande orsakerna till modernt slaveri inom chokladindustrin. Tony’s Chocolonely bygger också själv långsiktiga relationer med kakaoodlare och vill inspirera branschen som helhet att göra 100 procent slavfri choklad till normen.