Choklad-julkalender med inbyggt budskap

PUBLICERAD: 28 november 2023
UPPDATERAD: 28 november
Foto: Pressbild/Fotostudio Beerling

Tony’s Chocolonely lanserar sin första julkalender. Den är utformad som en bok med 24 portionsförpackade Tiny Tony’s-chokladbitar i tio smaker tillverkade enligt Tony’s 5 Open Chain-principer för en mer rättvis chokladindustri.

Förutom chokladbitar innehåller kalendern även tips på hur man sprider chokladglädje, information om Tony’s mission samt skämt. Den har även ett inbyggt hemligt budskap för att förbättra chokladindustrin.

John Sjöblom, Tony’s Chocolonelys vd i Sverige, berättar att de i samband med introduktionen av säsongens nyhet vill ta chansen att öka medvetenheten om de orättvisor som finns i chokladindustrin:

– Tony’s har valt att ge den traditionella kalendern en unik twist för att föra fram ett viktigt budskap. Genom att lämna en lucka tom vill vi uppmärksamma de orättvisor som fortfarande existerar inom chokladindustrin och som vi strävar efter att förändra med vårt Open Chain-program.

Kalendern är gjord i ett återvinningsbart material och insidan kan återanvändas som en bricka.

Tony’s Chocolonely grundades 2005 av tre nederländska journalister efter att de hade upptäckt att världens största chokladtillverkare köpte kakao från plantager där det förekom olagligt barnarbete och modernt slaveri. Sedan dess har företaget arbetat för att öka medvetenheten om och bekämpa de underliggande orsakerna till modernt slaveri inom chokladindustrin. Tony’s Chocolonely bygger också själv långsiktiga relationer med kakaoodlare och vill inspirera branschen som helhet att göra 100 procent slavfri choklad till normen.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland