Dorper-salami vinner Ät!Stockholm 2023

PUBLICERAD: 22 november 2023
UPPDATERAD: 23 november
Mörkölamm & MX Ranch vann Ät!Stockholm 2023 med sin Dorper-Salami. Fotograf/Källa: Liza Simonsson

En salami på tackkött från rasen Dorper, smaksatt med svart trumpetsvamp och granskottsolja tog hem första pris i Ät!Stockholm 2023. Tävlingen avgjordes i Södertälje den 21 november.

Anneli Wallin på Mörkölamm och Max Åling på MX Ranch har tillsammans tagit fram en lufttorkad salami av tackkött från dorper-får uppfödda på gräsbete på norra Färingsö. De berättar att Dorper-Salamin är ett sätt att vidareförädla tackkött, en underutnyttjad resurs som slakterierna inte anser värt att använda till styckningsdetaljer.

– Vilken härlig bekräftelse på att vi har en bra produkt. Nu är det verkligen dags för krögare och andra att inse tackköttets storheter och börja efterfråga produkter som inte finns idag, säger Anneli Wallin.

Alla tävlingsbidrag bedömdes av en smakjury, en marknadsjury och en hållbarhetsjury. Dessutom fick publiken som följde tävlingen på plats eller digitalt rösta fram Publikens Pris.

Priset, en check av Almi värd 10 000 kronor som kan användas för företagsrådgivning samt rådgivning av Ekologiska Säljbolaget med fokus på att nå marknaden, delades ut den 21 november på Södertälje Science Park.

Juryns motivering:
”Ett bra hantverk med finstämmiga smaker, tydlig nötighet och en nyans av skogen. Tillverkad på 100% svensk råvara av en underutnyttjad resurs som bidrar till öppna landskap och biologisk mångfald. Allt i ett regionalt samarbete som borgar för god marknadsutveckling. Det ser ljust ut på Mörkö!”

Totalt deltog 12 produkter i tävlingen, som arrangerades för fjärde året i rad av Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholm, Södertälje kommun och MatLust Utvecklingsnod.

Andra pris: Picklade senapsfrön, lag Skeppsholms
Juryns motivering:
”Smakrik och poppig med angenäm balans mellan sötma, styrka och syrlighet. Starkt och viktigt bidrag till växtföljden i det svenska odlingslandskapet. Premiumprodukt med tydlig marknadspotential. Vi ser att denna produkt kan bidra till större kreativitet i såväl hemmakök som på finkrogar.”

Tredje pris: Väddö Cheddarsås Original, lag Väddö Gårdsmejeri
Juryns motivering:
”Tydlig bra smak av råvaran med fin krämig konsistens. En uppstickare inom sitt segment som utmanar konkurrenter och vågar sätta huvudingrediensen i fokus. Bra marknadspotential med redan befintlig försäljning. Relationsskapande produkt med tydlig produktionskedja från hage till mage.”

Publikens pris: Väddö Cheddarsås Original, lag Väddö Gårdsmejeri

Ät!Stockholm är en tävling för nya, hållbara och innovativa livsmedelsprodukter baserade på svenska råvaror. Tävlingsbidragen kan vara allt från nisch- och eller premiumprodukter för den privata marknaden till bulkprodukter lämpliga för storkök och offentliga kök. Fokus är att produkten bygger på svenska råvaror och är producerad på ett hållbart sätt. Produkten ska smaka gott och ha en stark marknadspotential. Tävlande företag ska vara registrerade i Stockholms län.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Ovanligt att gränsvärdena för bekämpningsmedel överskrids

Livsmedelsverkets kontroll av bekämpningsmedelsrester i mat visar att få prover innehåller halter över gränsvärdet.
Kristina Granelli_2