
Enligt Tetra Paks Index 2023 tar konsumenter nu aktivt hänsyn till miljön parallellt med sin egen hälsa när de köper livsmedel. Dessa miljömedvetna konsumenter, som kallas ”Climatarians”, är villiga att ändra sina matvanor för att skydda planeten.
Marknaden för hälsosamma livsmedel är redan väletablerad, men en betydande majoritet av konsumenterna har nu en mer holistisk syn: 70 procent säger att hälsosamma produkter inte får skada miljön, medan ytterligare 54 procent är villiga att ta ansvar för planeten och ändra sin kost för att bidra till en bättre värld.
Detta dubbla fokus återspeglas i det ökande antalet så kallade ”flexitarianer” i världen. Tetra Paks Index 2023, som baseras på en Ipsos-undersökning i tio länder, visar att trenden att konsumera mindre kött är ett globalt fenomen. 56 procent av de tillfrågade anger hälsoskäl för att börja äta flexitarianskt, pescetariskt, vegetariskt eller veganskt, men över en tredjedel (36 procent) anger specifikt miljön som sitt främsta motiv.
Undersökningen visar också att bekvämlighet inte längre är det viktigaste – 70 procent är beredda att offra bekvämlighet för hälsosammare produkter. Hälsointresset påverkas inte heller av ökade levnadskostnader, eftersom endast 17 procent är villiga att offra mat och dryck med hälsofördelar i det rådande ekonomiska klimatet.
Trenden med ”Climatarians” förväntas växa i takt med att effekterna av klimatförändringarna blir allt mer kännbara, och konsumenter förväntar sig att livsmedelstillverkarna ska leverera produkter som är både hälsosamma och hållbara.
–Det är viktigt att optimera värdekedjan med innovationer inom inköp, förpackning, bearbetning och distribution, och det är där vi har tagit en aktiv roll tillsammans med våra kunder och leverantörer. Med tanke på att världen kommer att behöva 60 procent mer mat till 2050 kompletterar vi dessutom dessa insatser med teknik som kan hjälpa oss att utforska nya näringskällor – allt från nya växtbaserade källor till alternativa proteiner som produceras med biomassa och precisionsfermentering. Båda dessa områden är avgörande för att bidra till ett hållbart livsmedelssystem, säger Adolfo Orive, vd och koncernchef för Tetra Pak.
62 procent av konsumenterna anser att tekniken har en roll att spela i en mer hållbar framtid. Samtidigt är närmare hälften, 48 procent, oroliga för att sådana innovationer kanske inte är lika naturliga som färska, obearbetade livsmedel. Att hitta rätt balans kommer att vara avgörande, menar Adolfo Orive.
– Det här området utvecklas ganska snabbt och det är svårt att förutsäga när och i vilken utsträckning det kommer att lyckas, men det är bara genom fortsatta ansträngningar och genom att utnyttja samarbeten för att utforska alla potentiella möjligheter som vi kommer att hitta lösningar på de nuvarande utmaningarna för livsmedelssystemet.
Undersökningen genomfördes i samarbete med Ipsos och omfattade 5 000 online-intervjuer i följande 10 länder: Brasilien, Kina, Tyskland, Indien, Kenya, Sydafrika, Sydkorea, Spanien, Storbritannien och USA.
Undersökningen kan laddas ner här