Konsumenter kopplar alltmer ihop klimat och hälsa

PUBLICERAD: 31 oktober 2023
UPPDATERAD: 31 oktober
Foto: Tetra Pak

Enligt Tetra Paks Index 2023 tar konsumenter nu aktivt hänsyn till miljön parallellt med sin egen hälsa när de köper livsmedel. Dessa miljömedvetna konsumenter, som kallas ”Climatarians”, är villiga att ändra sina matvanor för att skydda planeten. 

Marknaden för hälsosamma livsmedel är redan väletablerad, men en betydande majoritet av konsumenterna har nu en mer holistisk syn: 70 procent säger att hälsosamma produkter inte får skada miljön, medan ytterligare 54 procent är villiga att ta ansvar för planeten och ändra sin kost för att bidra till en bättre värld.

Detta dubbla fokus återspeglas i det ökande antalet så kallade ”flexitarianer” i världen. Tetra Paks Index 2023, som baseras på en Ipsos-undersökning i tio länder, visar att trenden att konsumera mindre kött är ett globalt fenomen. 56 procent av de tillfrågade anger hälsoskäl för att börja äta flexitarianskt, pescetariskt, vegetariskt eller veganskt, men över en tredjedel (36 procent) anger specifikt miljön som sitt främsta motiv.

Undersökningen visar också att bekvämlighet inte längre är det viktigaste – 70 procent är beredda att offra bekvämlighet för hälsosammare produkter. Hälsointresset påverkas inte heller av ökade levnadskostnader, eftersom endast 17 procent är villiga att offra mat och dryck med hälsofördelar i det rådande ekonomiska klimatet.

Trenden med ”Climatarians” förväntas växa i takt med att effekterna av klimatförändringarna blir allt mer kännbara, och konsumenter förväntar sig att livsmedelstillverkarna ska leverera produkter som är både hälsosamma och hållbara.

–Det är viktigt att optimera värdekedjan med innovationer inom inköp, förpackning, bearbetning och distribution, och det är där vi har tagit en aktiv roll tillsammans med våra kunder och leverantörer. Med tanke på att världen kommer att behöva 60 procent mer mat till 2050 kompletterar vi dessutom dessa insatser med teknik som kan hjälpa oss att utforska nya näringskällor – allt från nya växtbaserade källor till alternativa proteiner som produceras med biomassa och precisionsfermentering. Båda dessa områden är avgörande för att bidra till ett hållbart livsmedelssystem, säger Adolfo Orive, vd och koncernchef för Tetra Pak.

62 procent av konsumenterna anser att tekniken har en roll att spela i en mer hållbar framtid. Samtidigt är närmare hälften, 48 procent, oroliga för att sådana innovationer kanske inte är lika naturliga som färska, obearbetade livsmedel. Att hitta rätt balans kommer att vara avgörande, menar Adolfo Orive.

– Det här området utvecklas ganska snabbt och det är svårt att förutsäga när och i vilken utsträckning det kommer att lyckas, men det är bara genom fortsatta ansträngningar och genom att utnyttja samarbeten för att utforska alla potentiella möjligheter som vi kommer att hitta lösningar på de nuvarande utmaningarna för livsmedelssystemet.

Undersökningen genomfördes i samarbete med Ipsos och omfattade 5 000 online-intervjuer i följande 10 länder: Brasilien, Kina, Tyskland, Indien, Kenya, Sydafrika, Sydkorea, Spanien, Storbritannien och USA.

Undersökningen kan laddas ner här

Läs vidare

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor